Hoe komt er spanning op stroomdraden met de schakelaar uit?

Wilde mijn buiten spots weer repareren.
Draden geven gewoon 230v op de spanningsmeter maar bij het uitdoen van de schakelaar geeft de spanningsmeter nog 160v?
Hoe kan dat?
Kreeg geen schok ofzo bij het aansluiten met deze 160v.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Dit is precies de reden dat een multimeter geen goed meet instrument is om dit soort parasitaire spanningen te meten en ook omdat de meetstroom veel te klein is, waardoor inductieve koppelingen zichtbaar worden. Ook de capacitieve koppeling over een schakelaar meet je zo mee. Meten doe je met een Duspol, deze meters laten een stroom lopen waardoor de meting betrouwbaarder is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ De - begrijp ik niet.
Alleen met een duspol laat je stroom lopen als je de knoppen indrukt. Normaal heeft een voltmeter theoretisch een oneindige weerstand, anders beïnvloed je de meting (dit doe je wel door met de duspol en belasting te creëren). OT:
Werk je aan stroom? Maak dit spanningsloos door minimaal de groep uit te schakelen, niet alleen de schakelaar van het licht!!!!
Mits je een storing wil lokaliseren uiteraard.
Je kan altijd een spanning meten met een multimeter als je alleen de schakelaar uit zet (zie zoals beschreven door buurmannetje). Vooral met de niet gekalibreerde meters van bv de gamma.