Hoe kan ik de bedrading van deze plafondlamp aansluiten?

Deze lamp van het merk Qazqa ziet er zo uit, zie foto. Ik snap alleen niet zo goed hoe ik dit moet aansluiten. Ik heb na wat zoekwerk begrepen dat ik met de groen-gele draad niets hoef, aangezien er maar 2 draden uit de plafond steken. Moet ik het topje van de twee zwarte draden eraf knippen?
Nog een vraag, moet ik de twee kabels die aan de onderkant in de kroonsteen eruit halen om de nieuwe draden van de lamp erin te steken?
Misschien domme vragen, maar ik heb dit nooit eerder gedaan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Als het goed is, heeft de kroonsteen twee 'ingangen'. Aan de ene kant zit de bedrading van de lamp, aan de andere kant sluit je de bedrading aan die uit je plafond komt. Mogelijk zitten er nu twee loze draden in de kroonsteen, dat is lastig te zien op de foto. Als dat inderdaad alleen maar losse draadeindjes zijn, kun je die verwijderen. De geel/groene draad is de aardverbinding, daar hoef je inderdaad niets mee aangezien er geen aarddraad uit je plafond komt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Let wel op dat je de bruine en blauwe draad die uit je plafond komen, aansluit op de tegenoverliggende zwarte draden van de lamp (volgorde maakt niet uit), dus NIET op de geel/groene draad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Het zwarte plastic moet ik denk ik eerst een beetje afknippen, neem ik aan?
Hoi - uiteraard eerst altijd zorgen dat je de stroom eraf hebt! En als je het niet zeker weet, iemand erbij halen die dat wel weet. Stroom blijft gevaarlijk.

Maar je bent al heel ver. Van de onderste foto mag de zwarte kabel inderdaad van het kroonsteentje af, als je het niet nodig hebt voor de lengte. In plaats van die zwarte kabel komen daar de draadjes van de lamp in. Ik vermoed dat onder die zwarte huls (rechtsboven op foto 1) de twee draadjes zitten die je nodig hebt - en die zijn dan ook weer bruin en blauw. Die gaan dan in het kroonsteentje. Misschien moet er iets van dat zwarte af; en als het te kort is kun je die langere draad laten zitten (eventueel inkorten). De groen/gele is randaarde en heb je niet nodig als die niet uit de muur komt. Is vooral belangrijk bij keukenapparatuur, badkamers, etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Soms vraag je je af waarom op een metalen armatuur een aarde draad zit...