Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nuldraad en hoe aansluiten?

Ok ok zit met de volgende situatie. Twee stopcontacten naast elkaar (beide dubbel stopcontact) links - rood bruin groen en blauw, rechts groen en rood. Nu ga ik er vanuit dat links een nuldraad extra heeft en dat beide stopcontacten aan elkaar verbonden zijn. Rechts is nu aangesloten maar levert niets. Links nu nog los (ook dit geeft me het gevoel dat ze dus gekoppeld zijn) de vraag is hoe sluit ik links aan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het lijkt mij (in dit geval) dat blauw en bruin de stroom-verzorgende bedrading is, en dat groen en rood er bij aangesloten zijn om het ander stopcontact van stroom te voorzien. Het maakt in dat geval niet uit of je groen bij blauw en rood bij bruin aansluit, of groen bij bruin en rood bij blauw.

Toegevoegd na 3 minuten:
Let op: dit is geen officiële doorverbinding.Officieel zou de doorverbinding is een zgn. lasdoos moeten zitten, of in een diepe doos, achter het eigenlijke stopcontact.
(Lees meer...)
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus Jouw thesus is dat groen in dit geval geen aarde is? Dus blauw en groen in de plus en rood en bruin in de min (bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah of bruin en rood doorverbinden buiten het stopcontact om?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
normaal gesproken is Bruin + en Blauw- Gee/lGroen Aarde en Zwart schakeldraad
als je de oude kleuren zou hebben in je bestaande (stopcontact) WCD (wandcontactdoos)dan heb je maximaal 3 draden
- = rood
+ = groen
wit of grijs = aarde na 1970
- = blauw
+ = bruin
geel/groen = aarde dus bij jou zou het moeten zijn aan de linker kant in de WCD blauw en rood onder 1 aansluiting
en groen en bruin onder 1 aansluiting waarvan dan de rode en groene draad naar je rechter WCD gaat http://www.kluswiki.nl/kleurcodes-bedrading-elektra-nederland-belgie-internationaal#.WhGnY7pFyUk https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
top, thanks, nu blauw rood op 1 en groen bruin op 2. nu doet rechts het, maar bij gebruik links knalt rechts er uit... half opgelost dus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan zit er links iets niet goed vastgemaakt/ingestoken. Het is kennelijk gevoelig als je er een stekker insteekt. Daar gaat het mis lijkt het.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
blijft een raar verhaal dit, oud huis, oude prutsers

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding