Wat gebeurt er met elektrische energie bij lagere spanningen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag voor ons techno- en elektro fielen. Maar kun je aangeven welke toepassing je bedoelt?
Lage spanning kan toch veel energie overdragen. Als je veel Ampére door een dikke kabel transporteerd heb je maar weinig volts nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets, wat zou er mee moeten gebeuren dan? Waaraan denk je?

Antwoorden (4)

Die zal niet meer effectief werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Huh?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel te zeggen,dat een apparaat dat op 230 volt werkt,dat niet of misschien zeer slecht zal doen bij 110 volt.
Of heb ik de vraag verkeerd geinterpreteerd?
AWM
13 jaar geleden
Ah, dat klopt wel, wat je zegt (alhoewel moderne apparaten dat veelal allemaal wel kunnen vandaag de dag).
Maar de vraag is nogal vaag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een omvormer kan je 110 volt prima gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp,staat jouw Huh? op de verkeerde plek,kwestie van te lage spanning?
AWM
13 jaar geleden
Nee, die HuH? was echt n.a.v. jouw antwoord. Dat kun je in zijn algemeenheid niet stellen.
Niets, zolang het spanning is (ook niet bij hogere spanning trouwens). Electiciteit geeft pas energie bij stroming (amperage) en niet bij spanning (voltage). Vergelijk dit met een basin vol met water. Die staat onder een bepaalde druk (=spanning). De energie komt pas vrij als het water eruit kan stromen (stroming). Dat is ook bij electriciteit. Spanning is iets anders dan stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Electrische energie is volgens de electriciteitsleer het product van spanning en stroom ofwel. P(Watt)=U(volt) x I (ampere)
Stellen we het vermogen in deze formule op 100 watt
dan zal wanneer U(spanning) 100 volt is de I(stroom) 1 ampere zijn. 100watt=100Vx1A
Andersom kan ook de U(spanning) 1 volt zijn en dan is de stroom dus 100 ampere 100 watt=1V x 100A
Bij lagere spanningen is de stroom dus altijd in verhouding hoger om dezelfde energie te verkrijgen.
Dit is de reden dat bv in een auto aan de accu zo`n dikke kabels zitten (hoe meer stroom er moet lopen hoe dikker de draden) lage spanning hoge stroom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De theorie is duidelijk en voor 100% sluitend, echter kun je met een hogere spanning verliezen meer beperken als je de omringende factoren mee telt.

Voorbeeld: Hoogspanningsmasten waarom?.
Over een grote afstand is het verlies in Volt minder bij een hogere spanning, dit doordat de stroom lager is en er minder warmte ontwikkeling plaats vindt in de bedrading.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel, omdat de stroom lager is bij een hogere spanning kun je van dunnere bedrading gebruik maken, bedrading die bij een lagere spanning warm zou gaan worden en er dus verlies door warmte optreed.