Wat bepaalt de snelheid van een elektromotor?

Een verkoper van een elektromotor heeft een tabel met de volgende waardes:
12V | 0.14A | 3500RPM
18V | 0.15A | 4500RPM
24V | 0.16A | 7000RPM
30V | 0.17A | 8100RPM
36V | 0.20A | 9000RPM

Kan ik met één accu van 12V die 0.20 Ah kan leveren ook een snelheid van 9000RPM behalen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Nee. De omwentelingssnelheid wordt bepaald door de spanning (volt), die een bepaalde stroom (ampere) vraagt en dan een bepaalde omwentelingssnelheid oplevert (rpm). Om 9000RPM te halen is 36V nodig en een accu die minimaal 0,20A kan leveren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gezien de gegevens gaat het hier om een gelijkstroommotor. Snelheid kan daarbij worden bepaald door de bekrachtigingsstroom (door weerstand in de motor te variëren, maar dat kan hier waarschijnlijk niet), ankerketenweerstand (door de spanning over de motor te verlagen met voorschakelweerstanden, maar hier is juist een hogere spanning nodig voor het gewenste toerental) of motorspanning (zoals in mijn antwoord). De laatste optie is ook de meest gebruikelijke manier bij dergelijke kleine gelijkstroommotortjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Spanning verlagen d.m.v. weerstanden... ? Technisch werkt het, maar het is wel dik de meest inefficiënte methode. Maar je antwoord klopt (vooral het eerste deel) dus de plus is verdiend.