Hoe heet dit kleine ding wat van een printplaatje afbrak?

Dit componentje brak van het printplaatje af die in een LEGO servo motor zat. Ik was de motor aan het repareren, maar een klemmetje (van zo'n standaard met een grote loep) brak dit stukje van het printplaatje af.
Ik balen want zo'n LEGO motor kost wel €30.

Ik zette de motor weer in elkaar om te kijken of hij misschien nog iets zou doen. Ik was heel verbaasd, want de motor werkte weer zoals hij hoorde te werken.

Dit vond ik heel vreemd want er zat een klein componentje niet op het printplaatje. Zonder dat dingetje zou het toch niet goed moeten werken?

Weet iemand hoe dit componentje heet wat er afbrak, waar het voor is gemaakt en ook waarom het blijkbaar niet nodig was om de motor normaal te laten werken?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
SMD component. (Waarschijnlik een weerstand)
Welk? Is niet van foto af te lezen.

Antwoorden (1)

In tegenstelling tot mijn eerdere antwoord is dit geen weerstand, maar een condensator (die zijn vaak beige van kleur, weerstanden zijn meestal zwart)
Vergelijk het maar eens met deze plaatjes: https://tinyurl.com/ycthccnm

Condensatoren worden vaak gebruikt om bij (signaal)timing en bij het opvangen (onderdrukken) van stoorsignalen.

Mogelijk is je motortje nu wat gevoeliger voor 'ruis' en andere stoorsignalen in de lucht.

Ogenschijnlijk werkt je motortje nu goed, maar delen van elektronica zijn soms ook gebouwd als beveiliging voor overspanning of overbelasting. Maar soms zijn er ook circuits die in bepaalde situaties nauwelijks belangrijk zijn. Die kun je dan missen.

Het kan zijn dat je nooit iets zult merken, het kan ook zijn dat onderdelen sneller slijten of plots geheel in rook op gaan.

Dat is niet te zeggen zonder het hele schema te kunnen zien en zonder exact te weten welk onderdeel daarvan nu plots ontbreekt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix