Is het mogelijk om een timer aan te sluiten in een wisselschakeling?

Ik heb al een hele lange tijd last van het ganglicht in mijn huis. Het probleem is dat iedereen steeds niet het ganglicht uit doet. Voor hun maakt het vrij weinig uit omdat zij er toch geen last van hebben. Maar voor mij is het ontzettend irritant omdat het mijn hele kamer verlicht en het licht in mijn ogen valt. Zo kan ik dus niet aan mijn nachtrust komen

Ik zat dus te denken om een inwendige timer in de wisselschakeling aan te sluiten. Als je de schakelaar indrukt gaat het lampje voor 1 minuut aan en daarna uit zichzelf weer uit.

Kan ik dit zomaar aansluiten om een wisselschakeling of moet dat op een andere manier?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Erna55
6 jaar geleden
Kun je het raampje waardoor het licht in je kamer komt verduisteren ?
paulus811
6 jaar geleden
Als het jouw huis is hebben anderen maar rekening te houden met je en dus het licht uit te doen. Je gaat toch geen ingewikkelde toeren uithalen voor iets wat je gewoon kunt zeggen?
paulus811
6 jaar geleden
Wil je toch een technische oplossing, koop dan een sensor en fitting met ontvanger van het merk klik-aan-klik-uit. Je kunt dan zelf de tijd instellen dat de lamp moet branden en door de sensor wordt de schakelaar overbodig.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Het beste met een zgn trappenhuisautomaat. Dat ding zit in de meterkast en schakelt de lamp. Je sluit er 2 of meer druknoppen op aan. Bij elke druk op de knop gaat de lamp x minuten branden (instelbaar).
Als je zoveel last van het licht heb zou ik toch ook het ruitje verduisteren. Als er nu iemand 's nachts naar het toilet moet en het licht aandoet, zou je alsnog wakker worden.