Kan er nog straling uit je mobiel komen als je alle mogelijkheden uitzet?

Met mogelijkheden bedoel ik: wifi, locatie, bluetooth, mobiele gegevens, dat soort dingen. En als je vliegtuigstand juist áán hebt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Ja, een klein beetje. Een processor die actief is, is op korte afstand te detecteren, en er zitten verscheidene processors in een smartphone. Ook muziek (en ander geluid) dat je door een kabeltje naar oordopjes of hoofdtelefoon stuurt, is op te vangen als electromagnetische straling. En dat laatste is analoog, dus er zou iemand je kunnen afluisteren. Heeft dan wel erg gevoelige apparatuur nodig, of moet dichtbij je zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Elk elektronisch apparaat geeft straling af, namelijk elektromagnetische straling. Ook een telefoon die uit staat zal nog een klein beetje elektromagnetische straling afgeven. Hij is namelijk niet helemaal uit, want hij moet 'kijken' of je niet op het 'aan' knopje hebt gedrukt.

Wil je er echt helemaal vanaf, dan moet de batterij eruit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hm.. zou die activiteit in de 'uit' stand echt meetbaar zijn? Ik vraag me zelfs af of die activiteit er wel is, afgezien van gemanipuleerde telefoons (zie o.a. het klassieke voorbeeld waar de FBI, met medewerking van.. provider? fabrikant? een toestel op afstand omkatte zodat de knop 'uit' een andere betekenis kreeg, en het ding een afluisterapparaat werd, in 2006 officieel goedgekeurd, dus ze konden het [veel?] eerder).
Ja, er wordt het sluiten van een contact 'gedetecteerd' in de reguliere uit-stand. Maar daarvoor hoeft er maar een spanningsverschil over die schakelaar te zijn. In dat opzicht verschilt het bedienen van de aan-knop van een telefoon niet (althans niet noodzakelijkerwijs) van het aan- of uitschakelen van een stofzuiger. Om spanning te hebben tussen 2 punten hoeft een apparaat niet aan te staan. Hier de link over die FBI hack, waar de betekenis van de UIT-knop veranderd werd:
https://www.cnet.com/news/fbi-taps-cell-phone-mic-as-eavesdropping-tool/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als een mobiele telefoon uit staat is alleen het inschakeldeel actief daar door loopt een minuscule gelijkstroom, die levert geen straling. Dat is anders als bijvoorbeeld een TV, daarbij is de ontvanger van de afstandsbediening actief, die wordt gevoed door het lichtnet, dat levert straling.
Voor zo ver ik weet is er geen enkele mobiele telefoon, die op afstand aan te zetten is. Zo iets kan natuurlijk altijd in het apparaat gepruts worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar ja het ging niet om een telefoon die uitstaat, maar gewoon aanstaat, maar geen wifi, bluetooth etc. gebruikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is eigenlijk misleidend om dat 'straling' te noemen, dat woord wordt vooral gebruikt voor gevaarlijke zaken. Voorbeeld: bij magnetrons heet het straling, maar wat uit een grill komt wordt niet zo genoemd. Warmte van de radiatoren in je huis, licht een kaarsje of zelfs een glimworm: allemaal elektromagnetische straling. En natuurlijk de grootste bron van straling op de hele planeet: de zon. Daar krijg je soms ook de gekste vragen en paniekverhalen over, vooral als er *minder* straling is dan normaal: bij een verduistering. Dan moet je oppassen als je ernaar kijkt (moet natuurlijk anders helemaal), en daar gaan sommigen mee aan de haal: wat nou als je niet precies *in* de zon kijkt die verduisterd is? Ja hoor, niet doen dus en voor de zekerheid ook maar niet naar de maan als er in Japan een zonsverduistering is, want dat weerkaatst als een gek, die gevaarlijke stralen. Ook niet als er tegelijk hier een maansverduistering is. Gewoon helemaal nooit kijken, nergens naar, want het is allemaal straling!