Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat een gloeilamp kapot ploft?

Gisteren deed ik de verlichting van mijn afzuigkap aan, en toen 'sprong' een gloeilampje. Ik hoorde een plof en zag een lichtflits, waarna het gloeilampje het niet meer deed. Het glas van het gloeilampje bleef wel heel hoor.

Maar wat leidt ertoe dat een gloeilampje op deze manier kapot gaat? Sommige gloeilampjes weigeren immers ook wel eens dienst zonder dat 'ie ploft toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

dan ontstaat er (om wat voor reden dan ook) kortsluiting in de lamp. dat geeft ook een plof. de lamp gaat uit en het glas blijft meestal heel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gloeidraad in een lamp wordt tijdens zijn leven steeds dunner. Het metaal zet zich af op de binnenkant van het glas, soms kun je dat goed zien bij een oude lamp. Die plof hoor je alleen maar bij het aanzetten van de lamp. Want een koude gloeidraad heeft minder weerstand dan een warme. Op dat moment heeft de dikte van de draad een kritische ondergrens bereikt. Een stukje van de gloeidraad verdampt met een felle flits. Pats!
(Lees meer...)
AWM
13 jaar geleden
In een gloeilamp is het vacuum omdat anders de zuurstof ervoor zorgt dat het gloeidraadje verbrand.
Als er een klein lek ontstaat waardoor de lamp vol stroomt met zuurstof dan zal, zodra je de lamp aanzet, het gloeidraaje alle zuurstof verbranden, dit gaat zo snel dat de lamp dan implodeert. Niet explodeert, maar wel ploft!
PANG!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding