Ik heb blauw en geel/groen en zwart aan het plafond, en daarop moet ik een TL aansluiten met 2 blauwe draden....hoe doe ik Dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dan heeft de TL-bouwer zich niet aan de officiele kleurcodes gehouden. Enige voorzichtigheid is dus geboden.

Maar naar alle WAARSCHIJNLIJKHEID:

Sluit zwart aan op de ene blauwe en blauw op de andere blauwe.
Heeft je TL een metalen kap, dan zal daar waarschijnlijk ook een schroefje of klem aanzitten. Daar mag je de geel/groene draad op aansluiten.

Zorg wel dat de spanning van de draden af is voor je aan het werk gaat. 220V kan dodelijk zijn !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Al mijn (oude) tl balken hebben alleen witte draden in het kroonsteentje voor de aansluiting. Is het een kroonsteentje met drie aansluitingen, dan is de middelste vaak met de metalen behuizing verbonden. Daar moet de geelgroene aan. De andere twee maken niet uit.