Analogieën voor begrippen uit de elektrotechniek?

Ik probeer mij regelmatig voor te stellen wat nou precies de betekenis is van begrippen uit de elektrotechniek. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat wat is:

- Stroom
- Volt
- Ampere

Als je analogieën voor deze begrippen zou met betrekking tot water in een stromende rivier, hoe zouden voorgenoemde begrippen zich dan het beste verhouden tot termen in die analogie?

Bijvoorbeeld:
Is het begrip stroom uit de elektrotechniek vergelijkbaar met de snelheid of misschien wel de kracht waarmee water door een rivier stroomt?

Kunnen jullie voor alle drie de termen analogieën verzinnen die de lading het best dekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dat is al heel goed, hoe je dat beschrijft. Denk aan een vat met water hoog op een berg. Hoe hoger de berg hoe hoger de spanning. Denk aan pijpleiding naar beneden. Hoe dikker de leiding, hoe groter de stroom (water die naar beneden kan stromen).
Ampères zijn een eenheid voor stroom.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Antwoordman heeft een goede vergelijking neer gezet.

Gaan we verder met zijn pijpleiding: De dikte daarvan geeft aan hoeveel water (stroom) er maximaal doorheen kan.
Hoe dikker de pijp hoe lager de weerstand (Ohm) en hoe groter de maximale stroom.
Mits er bovenaan die berg genoeg water is (zeg maar een volle batterij, dat water daarboven)

Als je nu een vernauwing in die pijp maakt ergens dan is dat een "weerstand" , die remt de maximale doorstroming van de pijp ...de stroomsterkte dus.

Een condensator wordt wat lastiger voor te stellen.
Ik denk aan een afsluiting van in waterpijp met een rekbaar rubberen vlies.
Pers je nu water in die pijp aan 1 kant dan zal tijdelijk nog wat water aan de andere kant eruit komen omdat dat rubber vleis als een elastiek oprekt.Echter, op een moment staat er zoveel rek op dat elastiek dat de druk van het water hem niet verder kan uitrekken. dan stopt de stroom.

Een spoel stel ik me voor als een door het water op gang gebrachte turbine in die pijp met een flink vliegwiel eraan.
Als je nu de spanning (water druk) weg laat vallen pompt die turbine nog een tijdje door...de stroom loopt dus verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst stroom en ampere is het zelfde ampere is de waarde voor electrische stroom.
Volgens de wet van Ohm zijn er drie waardes te weten spanning (volt) stroom (ampere) en weerstand (ohm).
De formule is U=I x R alle waardes hebben dus invloed op elkaar.
Om terug te komen op jouw rivier kun je zeggen dat,
De hoeveelheid water tussen het begin en het eind van de rivier de stroom symboliseert./hoe hoger dit verschil hoe meer water erdoor KAN lopen/
De breedte en diepte van de rivier bepalen de weerstand.
/hoe breder en dieper de rivier is hoe meer water er door KAN lopen/
Het product van deze twee bepaalt de spanning/ de hoeveelheid water dat beschikbaar is en de snelheid waarmee dit erdoor loopt/

Toegevoegd na 28 minuten:
Bij de laatst alinia moet staan, het product van deze twee of het hoogte verschil tussen begin en eind van de rivier bepaalt de spanning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even niet naar de andere antwoorden gekeken en ik heb ook altijd moeite met electriciteit, maar is stel het mezelf zo voor:

Stroom: water dat van beneden naar boven stroomt. (de electronen gaan dacht ik van - naar + )
Volt: het hoogteverschil.
Ampere: de hoeveelheid water vermenigvuldigd met de snelheid, welke laatste natuurlijk afhankelijk is van het hoogteverschil.

Het enige ongelukkige aan deze vergelijking is dat je water beter niet direct met electriciteit in aanraking moet laten komen, maar mocht u daarvan nog niet op de hoogte zijn dan komt u daar vast proefondervindelijk nog wel achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stromend water is inderdaad een goede analogie voor elektrische stroom: de elektrische stroomsterkte kun je dan vergelijken met de hoeveelheid water die stroomt (niet de snelheid of 'kracht' van het water). Het voltage staat dan voor het hoogteverschil tussen de beide punten waar het water stroomt (zijn ze even hoog dan stroom er geen water). En de elektrische weerstand kun je vergelijken met de weerstand die het water ondervindt van de bedding en evt. vernauwingen waar het door stroomt.