is het gevaarlijk om een laptop 5 dagen aan de oplader te houden?

Ik ben nu onderweg naar vakantie voor 5 dagen. Ik kan me alleen niet herinneren of ik mijn laptop oplader uit de stekker heb gehaald. Ik begrijp dat dat slecht nieuws is voor mijn accu, maar ik wil vooral weten of dat gevaarlijk kan zijn. Misschien qua overhitting en brandgevaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
kan iemand het eventueel voor jou checken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dat is helaas niet mogelijk, vandaar dat ik het vraag. Als er mensen zijn die echt denken dat het veel brand gevaar kan veroorzaken zou ik een raampje in kunnen laten tikken door iemand. Maar dat wil ik alleen doen als het echt gevaarlijk is natuurlijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk, maar goed is het ook niet.

Het beste antwoord

In principe is het zo dat een goed werkende adapter geen brandgevaar kan veroorzaken, deze heeft een mechanisme, zie het als een soort schakelaartje zekering dat hij bij extreme oververhitting ervoor zal zorgen dat er geen stroom meer kan lopen.
Maar daar heb je vrij weinig aan.

De meeste nieuwe adapters zijn zo ingericht, als ze geen stroom leveren dat het verbruik ervan ook minimaal is. Dat merk je doordat je adapter koel of koud is als hij in het stopcontact zit zonder dat deze stroom levert.
Bij een wat oudere generatie adapters zie je vaak dat de adapter, als deze in het stopcontact zit, altijd warm is. Dan verbruikt hij constant grotere hoeveelheden stroom.

Heb jij een adapter van de eerste variant, dan is de kans zeer klein dat er gevaar voor brand is. De tweede adapter is ietwat gevaarlijker, maar nog steeds in deze kans erg klein. Deze heeft immers ook een keurmerk gekregen. Dus tenzij je je oplader in een wasmand met dons hebt gelegd zou ik me geen zorgen maken en lekker vakantie gaan vieren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat mijn eerste zin echt voor geen meter loopt:
In principe is het zo dat een goed werkende adapter geen brandgevaar met zich meebrengt. Deze heeft namelijk een mechanisme (zie het als een soort zekering) dat bij oververhitting ervoor zal zorgen dat er geen stroom meer kan lopen en het gevaar geweken is :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
www.replacedirect.nl/product/p0096118/toshiba-laptop-adapter-120w.html?subid=100999&prrel=12223044 ik denk dat ik deze adapter heb van de toshiba l50-A-1CE, behoort dit denk je tot de veiligere adapters? In ieder geval bedankt voor je antwoord! Ik ben al voor een groter deel gerustgesteld!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De adapter wordt tegenwoordig nog meegeleverd met nieuwe uitvoeringen, ik durf daarom ook wel te stellen dat het een veilige adapter betreft :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je hulp :)

Andere antwoorden (2)

Ja, het kán gevaarlijk zijn, want er kan altijd iets misgaan in zo'n transformatortje natuurlijk, maar de kans is wel zeer klein met de meeste moderne apparatuur.

Groter probleem lijkt mij het onnodige stroomverbruik en inderdaad de belasting voor je laptop-accu, hoewel die 't ook wel overleeft hoor... Ik heb een Lenovo laptop op het werk twee jaar achter elkaar via het docking station permanent aan de stroom gehad (ik dacht dat de accu er nooit in had gezeten!), en ook vrijwel permanent ingeschakeld, en daarna deed de accu het ook gewoon nog. (Niet optimaal, misschien drie kwartier of zo, maar toch, na twee jaar 24/7 aangesloten en ingeschakeld een prima score.) Vrijwel elke laptop power supply heeft tegenwoordig trouwens ook een druppellader-modus voor als de accu vol is.

Overigens is aangesloten witgoed ((af)wasmachine/droger/koelkast/vriezer etc.), een ingeschakelde boiler/geyser + actieve thermostaat (stoken is duur!) en een open waterleiding (onze toiletstortbak begaf het eens toen we drie weken weg waren - dat wil je echt niet) een groter risico, of op z'n minst potentiele bron van verspilling. Beste is om gewoon gas en water af te sluiten indien mogelijk, en de stoppen uit te zetten. Hoewel, als je maar een paar dagen weg bent en je wilt spullen in de vriezer bewaren dan kun je de betreffende groep ingeschakeld laten en dan gewoon alle stekkers behalve de vriezer eruit halen.

Kortom, als je iemand hebt die de planten water geeft of zo zou ik die wel verzoeken uit te schakelen wat er uitgeschakeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had mijn laptop per ongeluk 10 dagen aan het netstroom gehouden. Resultaat? nog niet gemerkt. Waarschijnlijk zal je minder lang op batterij kunnen werken.