Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke Raspberry PI kopen?

Ik wil graag een Raspberry PI aanschaffen, graag wil ik hiermee een mediaplayer oud van maken en gewoon hobbymatig ermee bezig zijn. (al erg veel tutorials gezien en het ziet er erg leuk uit voor dat geld) Welke raspberry moet ik aanschaffen? Is het zo dat de nieuwe pi 3 beter is dan de bijvoorbeeld 2? Prijs maakt mij niet zoveel uit, zolang hij maar goed en snel functioneert

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De nieuwere Pi-modellen zijn inderdaad beter en sneller dan de oudere modellen. Maar of je het nodig hebt is een andere vraag.

Je kunt prima een ouder model Pi gebruiken (als je eentje hebt zou ik gewoon die gebruiken, als je geen hebt zou ik bij voorkeur een nieuw model kopen) voor een mediaplayer (en bijna alle dingen, behalve Windows 10), alleen zal het iets langzamer werken (maar het is nog steeds goed bruikbaar).

Als ik jou was zou ik dus een nieuw model kopen zoals de 'Raspberry Pi 3 Model B' (https://tweakers.net/pricewatch/492795/raspberry-pi-3-model-b-1gb.html).

Succes met je Pi en het gebruik ervan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je 'm als mediaplayer in wilt zetten, ga je waarschijnlijk Kodi gebruiken (OpenELEC is bijvoorbeeld een bekende Kodi installatie voor de Raspberry Pi). Over het algemeen is de eerste Raspberry Pi dan wel echt aan de langzame kant. Alhoewel het afspelen zelf vaak wel goed gaat, zijn de menu's zeer langzaam.

Bij de Raspberry Pi 2 is dat al een stuk beter eigenlijk en die werkt in Kodi vaak wel aardig soepel. De 3 is uiteraard nog net even sneller.

Persoonlijk zou ik voor de 3 gaan. Die kost namelijk bijna niks meer dan de 2. Daarnaast heb je dan WiFi ingebouwd. Zelfs al heb je dat nu niet direct nodig, dan kan het altijd handig zijn voor in de toekomst. Zie hier wat informatie en specificaties over de Raspberry Pi 3: https://www.geenverveling.nl/raspberry-pi-3-model-b/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding