Waarom mag je een halogeenlampje niet met je vingers aanraken?

Als je een halogeenlampje wil verwisselen staat er op de verpakking dat je het lampje niet met je vingers mag aanraken. Waarom is dat eigenlijk? Ontploft het lampje anders? Wordt het lampje dof, of gaat het kapot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31.3K

Het beste antwoord

Het vet van je vingers kan in het glas branden, waardoor de lichtopbrengst vermindert. Tevens kan het zo zijn dat het lampje doordat het licht 'blijft hangen' warmer wordt, waardoor de levensduur wat achteruit gaat.

Je kan ze touwens ook gewoon even met een schoon doekje schoonpoetsen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Halogeenlampjes worden veel warmer dan gewonde lampen. Daarom worden ze van dik kwartsgles gemaakt. Het huidvet op je vingers verzwakt het kwarts waardoor deze lampjes ineens kunnen springen omdat er een zwakke plek in komt. Niet prettig hoor, gloeiend kwartsglas in je ogen o.i.d.
Het heeft dus niets te maken met de lichtopbrengst en je kan het ook niet eraf poetsen. Gewoon niet aanraken met de blote huid dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De glasbol van de halogeenlamp is gemaakt van kwartsglas. Dit glas is beter bestand tegen hoge temperaturen dan gewoon glas. Hierdoor kan de temperatuur in de lamp wel oplopen tot 3100 Kelvin, waarmee nog steeds een levensduur van 2500 uur bereikt wordt. De hoge temperatuur zorgt ook voor het witte licht en het glas wordt erg heet, wel zo’n 250 graden. Als je de lamp gewoon met je vingers vasthoudt, zetten zich allerlei vetten en ander vuil zich af tegen het glas. Is de lamp koud, dan gebeurt er niets. Pas bij een brandende lamp zal de aanslag door de grote hitte inbranden in het kwartsglas. Het glas wordt op deze manier ondoorzichtiger en kan minder goed licht en warmte doorlaten. Het gevolg hiervan is dat het glas nog heter wordt op deze plek en sneller kapot zal gaan. Dit is een groot nadeel van halogeenlampen.

Philips en Osram zijn in Nederland de grootste bedrijven op het gebied van halogeenlampen. Deze bedrijven zijn continu bezig met het verbeteren en vernieuwen van de halogeenlampen. Maar een oplossing voor de vette vingers is helaas door beide bedrijven (nog) niet gevonden. Een zakdoekje of een tissue blijft dus noodzakelijk.