Twee begrippen die vaak met elkaar verward worden zijn lumen en ANSI-lumen. Vroeger werd het begrip lumen vaker gebruikt, maar tegenwoordig is ANSI-lumen de standaard. Als je goed oplet ligt het aantal lumen vaak twee keer zo hoog in vergelijking tot het aantal ANSI-lumen.

Kortom: als een beamer 1000 lumen heeft, gaat het vaak om zo'n 500 ANSI-lumen. Lumen is namelijk de lichtsterkte die de beamer in theorie kan uitzenden. Het aantal ANSI-lumen is de werkelijk ontvangen lichtsterkte op een muur of projectiescherm. De lucht, inkomende lichtstralen en andere zaken zorgen ervoor dat de uitgezonden licht wordt belemmerd. Het is daarom verstandiger om naar het aantal ANSI-lumen te kijken.

2000 ANSI-lumen is dus te vergelijken met 4000 lumen.
SimonV