Bootcontrolpaneel geeft aan: cauntion omgekeerde polariteit, jachth heeft stroompalen vernieuwd, kan het daar aan liggen?

2 accu zijn goed aangesloten
stroompaal geeft wel stroom maar laad geen accu

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Die melding geeft aan dat de plus en de min zijn verwisseld.
Dus daar zou ik maar naar gaan kijken...
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als de lader op 380-400 volt werkt is dat zeker mogelijk ,op 230 volt niet omdat deze onafhankelijk is van de fase
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet veel van boten maar omgekeerde polariteit wijst inderdaad op een probleem met de plus/ min.
Ik heb geen idee wat voor een aansluiting je op een boot hebt daarom een beschrijving van de verschillende mogelijkheden die ik zo kan bedenken;

- Een standaard stopcontact (verwacht het niet maar toch): Hierop staat 230V wissel spanning en is één draad de min en de andere draad een fase. In alle apparaten die je op een stopcontact/WCD aansluit zit een zogeheten diode brug die de spanning richt zodat je deze niet verkeerd kan aansluiten. (zou dit er niet inzitten dan zou een apparaat ook niet meer werken als je de stekker op zijn kop in het stopcontact zou doen)

- Kracht stroom aansluiting: Dit is 400V spanning die door 3 fase draden en een nul draad komen. Als in de stroompaal hierbij de nul verkeerd is aangesloten (omgewisseld met een fase draad) krijg je dus geen goede min.

Als je de mogelijkheid hebt om de boot op een andere plaats te testen zou je dit eens kunnen proberen, als je hier de zelfde fout krijgt kan het een fout in de boot zijn. Als je daar de fout niet krijgt lijkt het er inderdaad op dat het probleem in de aansluiting van de stroom palen licht.
Ik kan je aanraden de boot op dit moment NIET aan te sluiten op een paal waar je een dergelijke fout melding krijgt, dit zou de elektronica in de boot kunnen beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meten = weten....koop of leen een multimeter dat weet je het (tegenwoordig al voor 4,95)