Kan ik in mijn ford mondeo uit 1999 een modern navigatie/radio systeem inbouwen?

Ik heb een ford mondeo uit 1999 met de oorspronkelijke radio erin. Alleen nou vraag ik me af, of ik een modern navigatie/radio/hands-free systeem kan inbouwen. En als dat kan, hoe en wat ik er allemaal voor nodig heb. Ik ben een technisch persoon maar weet nog niet super veel van auto's af. (Ben 18 jaar)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat kan. In een mondeo van dat bouwjaar past een 'dubbel din' apparaat. Standaard autoradio's zijn 1 din, in de Mondeo past een 2x zo groot apparaat. Zo heb je veel ruimte voor een mooi scherm. Wat je nodig hebt is een apparaat zoals bijvoorbeeld in onderstaande link. Ik hoop voor je dat de originele can-bus aansluiting nog aanwezig is, want dan passen de stekkers direct in elkaar. Met een speciaal model voor de Mondeo past het frame keurig in enigszins afgeronde 'gat' (standaard dubbel din is rechthoekig)

Let wel op met de opties die het apparaat heeft. Vaak zit er bijvoorbeeld een aansluiting op voor achteruitrijcamera. Hartstikke mooi, maar dan moet de halve auto uit elkaar om de draad naar achteren te trekken voor de camera. Idem dito voor stuurbediening.
paulus811
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Degene in de link zou moeten passen. De meeste Mondeo's uit 1999 hebben de CD6000 radio/cd speler ingebouwd en dat is dubbel din formaat. Toch raad ik je aan om bij een caraudio specialist langs te gaan. Mogelijk heb je ook een inbouwframe (dat plastic randje rond de radio zodat het er netjes uitziet) een aansluitadapter nodig. Ik kan dat vanaf afstand moeilijk zien en het zou lullig zijn als je de verkeerde besteld. Stuurbediening kun je achterwege laten, maar waarom zou je? Zo moeilijk is dat niet om aan te sluiten. De achteruitrijcamera is wel een lastig klusje, om dat netjes te doen moeten meestal de stoelen eruit en loop je nog het risco dat je airbagsensoren raakt. Bouwjaar moet je niet negeren, de radio moet passen in jouw modeljaar.