Is er een mogelijkheid om een eerste spanningspiek te reguleren waardoor de stop niet doorslaat?

Als ik enkele apparaten gelijktijdig aansluit slaat de stop door in de meterkast. Deze kan ik daarna weer probleemloos inschakelen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Cryofiel
8 jaar geleden
Vroeger zou je gewoon een trage zekering hebben geplaatst in plaats van een snelle. Tegenwoordig ligt dat helaas wat lastiger.
capthavoc
8 jaar geleden
als het 1 voor 1 inschakelen niet helpt helaas
je zult de stroom dan van een andere groep moeten halen.
dat is wel zo verstandig overigens
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het totaal vermogen in Watt wat je tegelijk aanzet? Je moet boven de 3680W komen. Dan is het overbelasting. Inductieve verbruikers zorgen ook voor een hoge aanloopstroom(hier ijlt de stroom na ten opzichte van de spanning), iets met een moter erin dus. Een Ohmse belasting blijft de stroom continu(hier is de stroom in fase ten opzichte van de spanning), een verwarmings element bijv. Een capacitieve belasting ijlt voor, dit heft een inductieve belasting op bij gelijke waarde, led verlichting helpt hierbij, in ieder gaval iets met een condensator erin. De meeste inductieve gebruikers hebben standaard een condensator erin gezet om dit al op te heffen, eerder om het effect te verminderen. Het probleem kan ook liggen aan een apparaat wat je aanzet. Probeer in dat geval een voor een de apparaten aan te zetten in steeds een andere volgorde tot de zekering aanspreekt. (In technische termen gaat een zekering niet kapot, het doet immers zn werk.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel,
Waarom zou het tegenwoordig lastiger zijn om een trage zekering te plaatsen?
Cryofiel
8 jaar geleden
Bestaan er nog snelle en trage zekeringen dan? Van die elektronische bedoel ik, die dingen die je weer aan kunt zetten als ze uit zijn gegaan? Bij die oude stoppen met een smeltdraad erin had je trage en snelle, dat zat hem in de opwarmtijd van de smeltzekering. Als die doorslaan kun je ze niet meer aanzetten, je zult ze moeten vervangen. Als je dat te snel doet brand je je vingers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die bestaan ja.
Maar voor thuis gebruik is het niet toegestaan( nen 3140, nen1010), het is ook niet veilig. Dit wordt uitgedrukt met een letter(de karakteristiek of de curve)B, C of D Thuis heb je dan een B karakteristiek automaat. Op de automaat zie je dan B16 staan. Waar de 16 voor 16A staat. Des te hoger het karakteristiek is des te trager gaat deze uit.
Met name in een kantooromheving word een C karakteristiek gebruikt om uitval te voorkomen als er veel computers aan worden gezet(door de piekspanning).
Dit gaat dus ten koste van de veiligheid. Bij grotere industrie een D, met name bij motoren ed. In feite is het de magnetische drempel wat nodig is om een automaat te laten uitschakelen.

Antwoorden (1)

Je moet natuurlijk NIET boven de 3680W komen;-)

Toegevoegd na 54 seconden:
Sorry misplaatst. Dit hoort bij de reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Je kan gewoon je antwoord eenvoudig verwijderen door te klikken op de knop Verwijderen onder je antwoord. Ook kan je daarna alsnog je opmerking bij de reacties zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat om een omgebouwde ladenkast met ongeveer 25 laptops. Er zijn 4 rijen met lades waar per rij 7 lades gevuld zijn met laptops. De laatste rij huist 4 laptops. Alle adapters zitten in de onderste lade per rij in een stekkerblok met schakelaar. Het is dus mogelijk om de rijen 1 voor 1 aan te zetten. Hierdoor is er geen overbelasting. Het zou fijn als er een apparaat zou bestaan die de vraag naar spanning reguleert waardoor we direct alle apparaten in het stopcontact kunnen steken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Opladers van laptops hebben een idd een relatief hoge spanningspiek( ook de elektronische). Voooral zoveel tegelijk. Als ik ga rekenen wat je ongeveer voor een vermogen verbruikt lijkt het op overbelasting.
Er van uitgaande dat je adapter 1 Ampère aan stroom verbruikt, heb je 230 W per adapter. (230v X 1A). 230W X 25 adapters = 5750W. Vooral bij het aanzetten van een adapter moet ie zich verzadigen, dit vergt veel stroom. Verstandig is om dit over meerdere groepen te verdelen.
Per groep mag er max 3680W worden afgenomen(230v X 16A).
Doordat de adapters eerst verzadigd zijn zal de zekering houden bij de 2de keer inschakelen(de adapter wordt niet continu vol belast, waardoor het vermogen lager wordt).
Je kan ook een zwaardere groepen (laten) aanleggen, dus een groep wat meer als 16a aankan met de bijbehorende doorsnede van aders uiteraard(6mm2). Laat je adviseren door een erkend installateur. Dit is namelijk niet overal mogenlijk. Tevens heb je dan een hogere aansluitwaarde nodig, dus je vastrecht bij je netbeheerder wordt hoger). Het beste (en goedkoopste) is om de adapters gelijkmatig over 2 groepen te verdelen.