Hoe kun je een geaarde stekker in een ongeaard stopcontact aansluiten?

Zo ver ik weet past de geaarde stekker past niet een ongeaard stopcontact. is het op een of andere manier wel mogelijk om dit te doen met een verloopstuk of een externe stekkerdoos die bijvoorbeeld is aan te sluiten met een ongeaarde stekker maar die wel geaarde aansluitingen heeft. Is dat uberhaupt wel of niet aan te raden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geaard stekker past wel in ongeaard wcd.
Ongeaard stekker past niet in een geaard wcd (met reden, dus niet veranderen).
Als het zonder aanpassingen wel past (eurostekker plat) mag het wel.
tinus1969
8 jaar geleden
@Questtzz: Nederlandse of Belgische stekker? (zie voor het verschil hier: type E of f) https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#CEE_7.2F3_and_CEE_7.2F4_.28German_.22Schuko.22.3B_Type_F.29
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ moordligger; ongeaarde stekkers passen toch gewoon in een geaard stopcontact? Zo n platte als deze; http://www.cablesandco.nl/eurostekker-plat-ongeaard.html Het gaat om een Nederlandse stekker. Ik bedoel een stopcontact in de muur, en een losse stekkerdoos meestal met zo'n rode schakelaar.
Zou het uitmaken als ik een geaarde stekkerdoos aansluit op een stopcontact zonder randaarde en daar vervolgens een niet geaarde stekker in doe? Snappen jullie het nog haha?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Questtzz, De plaate uitvoering als ook deze:
http://www.txrx.nl/henri/2-pin-power-plug.jpg
passen op een geaard wcd, en zitten dan ook op apparaten welke dubbel geisoleerd zijn en daarop gebruikt mogen worden.
Deze:
http://cdn.europart.nl/parts/jpg3/51510012.jpg
echter niet en dan dus ook niet doen. Je geaard stekkerdoos aansluiten op een ongeaard wcd maakt je stekkerdoor ongeaard.
Daarop een ongeaard stekker in doen bijft ongeaard en dus geen probleem.
Er een stekker in doen van een apparaat welke geaard moet zijn (geaard stekker dus) is wel een probleem omdat de stekkerdoos nog steeds ongeaard is.

Antwoorden (1)

Een geaarde stekker (een stekker met randaarde) past in een ongeaard 'stopcontact'.

Het is echter niet verstandig om dat te doen, want dit geeft een veiligheidsrisico als een apparaat aan de buitenkant onder stroom komt te staan.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En stel dat je een geaarde stekkerdoos in het ongeaarde stopcontact aansluit en daarop gewoon weer een ongeaarde stekkeraansluit.. Maakt het dan wat uit dat het via een geaarde stekkerdoos gaat?
Computoon
8 jaar geleden
Nee. Overigens past niet iedere ongeaarde stekker in een geaard stopcontact.
Wil het passen, dan moet het een "smalle stekker" zijn (zoals die van een tv of een telefoonoplader) of een dikkere met uitsparingen op de plaats waar de randaarde van het stopcontact zit. Dit betreft dubbel geisoleerde apparaten. Daardoor zou de buitenkant nooit onder stroom moeten kunnen komen staan. Wat wel kan, maar wat je niet zou moeten doen wegens het veiligheidsrisico, is een apparaat met een geaarde stekker (vaak apparaten met een metalen buitenkant) in een geaarde stekkerdoos stoppen die je vervolgens in een ongeaard stopcontact steekt.