Mijn 2 takt scooter maakt veel geluid, is het handiger om een demper op te laten zetten of om het motorblok te laten vervangen in een 4 takt motor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (2)

Laat je uitlaat eens nakijken op eventuele lekkages. Dat is vaak de oorzaak van extra lawaai. Een ander type uitlaat kan ook verschil uitmaken. Een andere motor zou ook kunnen, maar dat is een dure oplossing waarbij niet gegarandeerd is dat die minder lawaai maakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met de normale (originele) demper erop is-ie destijds RDW goedgekeurd en maakt-ie dus niet teveel lawaai.
De vraagstelling suggereert dat er nu te weinig demper op zit. Dan lijkt het er op dat de demper niet origineel (meer) is, en dan ligt het dus voor de hand weer een originele demper te plaatsen. Je boft als het alleen maar een te verhelpen geluidslek betreft!

Als de demper in het verleden gewijzigd is om hem wat harder te laten lopen, dan zou je hem weer origineel moeten laten maken.
Het geluid wel weer origineel maken en de snelheid ongemoeid laten is moeilijker, en je voldoet dan nog steeds niet aan de wet.

En als je het over een heel andere boeg wilt gooien en er even een viertakt onder wilt hangen (voorzover dat technisch al een beetje doenlijk is), dan vervalt de bestaande RDW-goedkeuring. Je zou hem dan opnieuw moeten laten keuren, en omdat er voor dit model scooter met de andere motor naar alle waarschijnlijkheid helemaal geen typegoedkeuring bestáát, wordt dat een heel ingewikkelde procedure. Je kunt dan echt veel beter een andere bestaande viertakt scooter kopen.

Vergeet daarbij niet dat als je zomaar een ander type motor plaatst zonder wijziging op het kenteken, en je krijgt een ongeval waarbij een onderzoek ingesteld wordt, dat je dan verzekeringstechnisch nog wel eens zwaar de klos kunt zijn.
Bordensteker