Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je controleren of een knoopcel batterij nog vol is?

Ik heb er hier 6 liggen waarvan ik niet weet of ze vol of leeg zijn. Hoe kan ik dit controleren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je hebt hier een multimeter voor nodig. Daarmee kan je het voltage meten.

Een gemakkelijke huis-tuin-en-keuken oplossing is er niet. Hoewel . . .

Neem twee paperclips en buig ze om. Neem een fietslampje. Hou een uiteinde tegen de schroefdraad en hou het andere paperclipje tegen het knopje onder de 'fitting' van het fietslampje. Hou de uiteinden van de paperclips respectievelijk tegen de bovenkant en onderkant van de knoopcel. Gaat het lampje branden dan heeft de knoopcel nog spanning.

Ik vrees dat je voor deze oplossing alleen vier handen nodig hebt. Een multimeter is éénvoudiger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door ze te gebruiken,merk je het vanzelf!
Ook zou je het bij een audicien kunnen laten meten,ik denk, dat die er apparatuur voor hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pak een horloge o.i.d. die met 1 van je knoopcellen loopt. Kijkt of het apparaat functioneert. Het antwoord laat zich vanzelf zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moeten ze wel passen, en dat gaat dus net niet.
Maar bedankt voor je antwoord.
Als je ze met je blote handen hebt aangepakt kun je er in ieder geval wel zeker van zijn dat ze eerder leeg zijn.
Bij een knoopcel zitten de plus en min heel dicht bij elkaar (hele dunne rand ertussen) komt daar het vet van je huid op dan is er een hele dunne verbinding tussen plus en min en zal de knoopcel door kortsluiting snel leeglopen.
Vaak zit er niet voor niets een plakkertje aan om vast te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan hele goedkope multimeters waar een aparte gleuf in zit om deze platte cellen te meten, je kunt daar ook de meeste batterijen ook mee doormeten, kijk maar eens op internet b.v. Conrad oid.
Bij populaire zaken zoals Zeeman, Action of zo, kun je setjes knoopcellen kopen voor lage prijzen, misschien niet altijd voorradig en werken misschien een week korter, toch nog voordeliger dan per stuk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding