Welk vakje van de wasmachine?

Een wasmachine heeft vaak 2 of meer vakjes om wasmiddel in te doen. Maar in welk vakje moet vloeibaar wasmiddel, of waspoeder en waar de wasverzachter? Heb geen boekje meer van de wasmachine

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (8)

De vakjes zijn bijna altijd afwijkend in afmeting. In de grootste moet het wasmiddel.
AWM
14 jaar geleden
Ligt er aan wat voor wasmachine je hebt. Check welk merk en type je hebt en zoek deze op in google. Vaak staan daar ook handleidingen.

Bij mijn wasmachine is het in ieder geval de middelste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij loopt vloeibaar wasmiddel gewoon meteen in de machine, dus maakt niet uit in welke sleuf ik het doe.
Er zit nog wel een vakje voor wasverzachter, maar dat gebruik ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/bakje-wasmiddel.55578
dit is de vraag die een week geleden gesloten is, met hieronder het beste antwoord:
Het beste is de handleiding van je wasmachine van internet te downloaden dan krijg je het juiste advies. Voor de rest is het alleen maar goochelen met verschillende types wasmachines.
Kun je de handleiding niet vinden dan kun je het beste het waspoeder in zo’n plastic bolletje (officieel een dispenser = verdeler) doen en dat op de was in de wastrommel leggen. In dat geval kun je alleen een hoofdwasprogramma draaien, maar wie gebruikt de voorwas nog? Waspoeder direct op de was mikken is een verkeerd advies. Je concentreert het poeder te veel op een plek, waardoor de verdeling minder goed verloopt en vlekken veroorzaakt. In een dispenser blijft het poeder iets langer zitten en door de trommelbeweging krijg je een betere verdeling van het opgeloste poeder.
Toch voeg ik nog een foto bij van het wasmiddelenlaatje van mijn wasmachine.
Links zie je een smal laatje welk met een zonnetje gemerkt is en daar kan de wasverzachter ingedaan worden. Dit wordt zelden gebruikt, maar voor wie van hele zachte badhanddoeken houdt…Wel dient in dit geval het juiste programma gekozen te worden.
Het middelste en tevens grootste laatje is bestemt voor het hoofdwasmiddel. Mocht je een vloeibaar wasmiddel willen gebruiken, dan dien je het meegeleverde groene schuifje in het bakje te plaatsen, anders loopt de vloeistof direct de machine in en dat is niet de bedoeling. Het rechtse laatje is voor het voorwasmiddel wat ook praktisch niet meer gebruikt wordt. Heb je met bloed of ontlasting bevuilde was, dan zou je kunnen overwegen voor te wassen met Biotex. Ook hier geldt dat het juiste programma gekozen wordt. Ik weet zeker dat je was stralend wit wordt.

*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal erg merkspecifiek zijn maar bij mijn Bosch machine is links voor het wasmiddel, midden voor wasverzachter en rechts wasmiddel voor de voorwas.
Vloeibaar stop ik altijd in een bolletje rechtstreeks in de trommel (maar mag ook in het linker bakje).
14 jaar geleden
als je de machine aanzet (op een programma zonder voorwas), doe je op het moment dat je het water er in hoort lopen, het laatje een klein stukje open... dan zie je door welk bakje het water loopt... in dat vakje moet je het wasmiddel voor de hoofdwas doen...
je kunt daarvoor poeder of vloeibaar wasmiddel gebruiken... vloeibaar wasmiddel kun je overigens ook heel goed in een wasbol doen en meteen in de trommel leggen...

meestal hebben die laatjes wel een logica hoor... links: voorwas, midden hoofdwas en rechts voor de wasverzachter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wasmiddelbakje I is voor de voorwas of stijfsel.
Wasmiddelbakje II voor de hoofdwas, waterontharder, inweekmiddel, bleekmiddel of vlekkenzout.
Wasmiddelbakje met een afbeelding van een zonnetje,
wasverzorgingsmiddel, bijv. wasverzachter of textielversteviger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Links is voor de wasverzachter :het middelste is voor de normale was : de rechter is voor de hoofdwas .
En voor de vloeibare wasmiddel moet jij een bolletje hebben waar jij de vloeibare was in doet en dan op het wasgoed in de machine .