kan iemand me uitleggen wat de wetenschappelijke werking van een stijltang / krultang inhoud? (stroomwerking)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

De stroom dient alleen om het apparaat te verwarmen. Draai je je haar daar omheen, dan wordt je haar verwarmd. Je haar bestaat uit vezels, waarin veel eiwitten (hoornachtige stoffen, keratine). Niet voor niets lijkt de geur van verbrand haar op die van verbrand eiwit (en nagels, ook bestaande uit ongeveer dezelfde stoffen als haar). Bij dat verwarmen denatureren er eiwitten die in je haar zitten -- ze raken een beetje beschadigd maar behouden wel een samenhang. De vezels krijgen dan 'permanent' de stand die ze tijdens die bewerking innemen. Vandaar dat je op deze wijze je haar kunt krullen. De stroom zelf heeft dus niets met de werking te maken; als je de 'krultang' op een andere manier heet zou maken, zou hij ook prima werken.

Overigens is touperen van haar (met scherp voorwerp je haren bewerken door er in de lengte langs te strijken) weinig anders dan een mechanische versie hiervan: ook nu raken de vezels licht beschadigd, waardoor ze zullen krullen.

Doordat je haar steeds bij groeit zijn deze bewerkingen niet schadelijk; maar hoewel veel mensen hun haar na het stylen mooier vinden, is het eigenlijk dus wel iets beschadigd.