Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je ervoor zorgen dat de temperatuursensor van de thermostaat tijdelijk buiten werking wordt gezet maar dat de thermostaat nog wel werkt?

Het is een klein blauw onderdeeltje op 2 pootjes gesoldeerd aan de printplaat. Kan hij verwijderd worden (soldeer weghalen) of iets eromheen plakken? De overige functies van de thermostaat moeten het nog wel blijven doen.

8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de temperatuursensor buiten werking wilt stellen, kan je net zo goed die hele thermostaat van de muur rukken. Wat zit er verder dan nog voor functies op die niet-temperatuur gerelateerd zijn...? Klokje?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me erg onveilig. De druk kan hard oplopen in dit soort apparatuur.
roelp
8 jaar geleden
Nee, ik wil er eigenlijk voor zorgen dat de sensor wel werkt maar dat hij de omgevingstemperatuur niet meer kan sensoren of slechts één vaste temperatuur sensoort.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je de voeler van de thermostaat verwijdert dan weet de thermostaat de temperatuur niet. Hij zal dan óf denken dat het te koud is, óf dat het te warm is.
Het kiezen van een temperatuur heeft dan ook geen zin meer, de ketel van de cv zal dan óf continue koud blijven, óf net zo lang blijven branden totdat de maximale watertemperatuur bereikt wordt en de ketel stopt totdat het water weer onder die temperatuur komt. Het zal dus koud of juist heel warm worden in de kamer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
roelp
8 jaar geleden
Hoi, het maakt niet uit of de kamertemperatuur koud of warm word( ik ben daar toch niet vaak). Ik wil slechts dat de voeler een constante waarde blijft aangeven, zodat ik de thermostaat net ietsje hoger kan zetten dan die van de voeler.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt de thermostaat dan net zo goed veel hoger zetten. De thermostaat werkt als schakelaar: is de temperatuur van de voeler lager dan de ingestelde temperatuur dan brandt de ketel, is de temperatuur hoger dan stopt de ketel. Als je de voeler verwijdert dan is er geen vergelijking mogelijk, het instellen van een temperatuur heeft dan geen zin....

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding