is het mogelijk dat een Stroom-Multie-Meter kapot kan gaan op/met 220 volt spanning?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, met de grote ronde knop in het midden stel je de te verwachten spanning in. Als je instelt op bv 10 volt gelijkstroom en je test beide polen van je stopcontact (220 v wisselstroom) dan brandt hij door.

Begin daarom, bij onzekerheid over de te verwachten spanning, altijd hoog. Krijg je geen uitslag, ga dan een stap omlaag en herhaal dit totdat je wel uitslag krijgt.

Als je instelt op gelijkstroom en je meet wisselstroom dan zal de naald enorm gaan trillen. Hoewel je dit niet langdurig moet laten voortduren, zal hiervan je Multi-meter doorgaans niet doorbranden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke naald? :) (Is een digitaal meter)
Reddie
8 jaar geleden
Ik begrijp uit de vraag dat hij hem op stroom meten heeft gezet, en dan de meetpennen in het stopcontact heeft gedaan.
Spanning meten met de meter op welk stroombereik dan ook is desastreus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede complete concrete uitleg.
Dankjewel.

Andere antwoorden (1)

Ja, dan is je meter ogenblikkelijk stuk.
Als je stroom meet is de weerstand van de meter zo klein mogelijk. Bijvoorbeeld 0,01Ohm.
Dat betekent dat de stroom ontzettend groot wordt.
Als je geluk hebt zit er een zekering in die je kunt vervangen.
Reddie