Doet een overspanningsbeveiliging op een stekkerdoos het ook als deze staat uitgeschakeld?

Ik heb een aantal apparaten op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging aangesloten, hiertussen zit nog een 'normale' stekkerdoos die is aangesloten op een geaard stopcontact. De stekkerdoos met beveiliging is standaard uitgeschakeld, nou is mijn vraag of de beveiliging tegen pieken ook werkt als de stekkerdoos is uitgeschakeld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K
Reddie
8 jaar geleden
Een overspanningsbeveiliging kan niets meer doen dan de stekkerdoos uitschakelen.
Als de stekkerdoos uitgeschakeld is valt er niets meer uit te schakelen.
Thecis
8 jaar geleden
@Reddie, zoals 123Henk in zijn antwoord al aangeeft, is het overbruggen van een schakelaar voor een goede piekspanning niet zo'n heel groot probleem. Als de bliksem ergens in slaat (en daar zijn de overspanningsbeveiligingen vaak voor bedoeld) is de schakelaar echt niet het probleem. Als je de stekkerdoos uitschakelt door de stekker uit het contact te trekken, ja, dan zal is de stekkerdoos wel behoorlijk veilig.

Antwoorden (1)

Overspanningsbeveiligingen van stekkerdozen voldoen vaak niet of niet voldoende aan wat met er van verwacht. Namelijk het tegenhouden van spanningspieken. Dit kan door verschillende oorzaken, met daarbij verschillende hoogte van spanningen. Deze materie is behoorlijk ingewikkeld, maar een forse piekspanning slaat door vrijwel elke overspanningsbeveiliging van (vooral de goedkope) stekkerdozen. Als de schakelaar uit staat is de afstand tussen die contactdelen hooguit een millimetertje of zo. Een flinke piekspanning zal zich daar niet zoveel van aantrekken...

Zoals gezegd: "veilige" stekkerdozen zijn nogal discutabel. Zie ook deze blog:
http://jejking.tweakblogs.net/blog/10757/spannend-zon-overspanningsbeveiliging.html

Ook de Consumentenbond was niet echt gecharmeerd dan deze stekkerdozen.
http://www.schaapbliksem.nl/home/home_consumentengids1.htm

Het antwoord op jouw vraag is daarom: Nee, het is niet betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
+ Alleen is de vraag niet of het betrouwbaar is, maar of de beveiliging ook werkt als de stekkerdoos uit staat. Het antwoord zou moeten zijn, ja, die beveiliging werkt, maar is nog steeds niet heel betrouwbaar.
Ik snap wat je bedoelt, daarom de plus.