Ontploffen batterijen omdat het warm is?

Goeiedag.

Ik heb een vraag, jullie hebben het vast wel een keer gezien/Gelezen dat er batterijen ontploffen maar wat is de oorzaak hiervan? Is het warm en ontploft het dan of gewoon zomaar uit het niets.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De batterijen ontploffen niet spontaan door warmte. Meestal ontstaat er sluiting ín een batterij, waardoor oververhitting optreedt, met ontploffen tot gevolg.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, Dankjewel
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
+ Al kunnen bepaalde batterijen wel degelijk ontploffen door warmte, al moet je warmte dan eigenlijk vervangen door hitte (denk aan vuur) De werkzame pasta's en vloeistoffen in batterijen zijn vaak in kleine afgesloten containertjes verpakt. Wanneer dat sterk verhit wordt (in vuur, of als gevolg van kortsluiting) dan kunnen deze stoffen gaan verdampen en het containertje onder druk zetten. In bepaalde gevallen kan zo'n containertje dan met een klap uit elkaar knallen. Het proces treed ook op bij zonnewarmte. Wanneer je je accu b.v. onder een autoruit laat liggen op een warme dag. Maar meestal is het resultaat dan eerder een lekkende batterij, i.p.v. een ontploffende batterij.