Wat betekenen de termen LW, MW, KW en UW op een oude radio?

Hoe kan ik bijvoorbeeld FM radiozender beluisteren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.7K
ronron1212
8 jaar geleden
LW = Langwelle
MW = Mittelwelle
KW = Kurzwelle
DRM = Digital Radio Mondiale
UKW = Ultrakurzwelle

Het beste antwoord

Deze radio, Loewe Opta Bella Modern, stamt uit 1960 en is een van de vele fabrikaten uit die tijd die met FM is uitgerust. Merken als Philips, Nordmende, Erres, Grundig en Blaupunkt kwamen in die tijd met toestellen op de markt waarop de FM band als een noviteit werd gepromoot.

Hoewel de FM band in Nederland in die dagen nog in de kinderschoenen stond, alle omroepzenders zonden toen nog op de Middengolf uit, waren er al wel experimentele uitzendingen die door Philips verzorgd werden vanuit Eindhoven.

Op deze radio is de FM band aangeduid als UW (UltraWelle), het is tenslotte een Duits merk. De toets UW schakelt de FM band in.
Op de afstemschaal is het UW bereik af te lezen bovenaan onder de genummerde blokjes. De schaal loopt van 87 tot 100 MHz, de oude FM band.
Pas veel later is de FM band uitgebreid naar 108 Mhz.
De genummerde blokjes zijn de kanalen van de FM band, een hulpmiddel bij het onthouden van de stations die op de FM band uitzenden. De FM band werd vroeger in kanalen aangeduid, anders dan frequenties nu.
Met deze radio kun je dus stations die boven de 100 MHz uitzenden niet ontvangen.
Tegenwoordig loopt de FM band tot 108 MHz.

Om met deze radio FM te kunnen ontvangen moet je een goede buitenantenne hebben die aangesloten dient te worden met een 300 Ohms lintkabel. De antenne zelf moet d.m.v. een 75>300 Ohm "unbal converter" aangesloten worden. De converter zorgt voor een goede aanpassing van 75 naar 300 Ohm. Het aansluiten van de radio met een 75 Ohms coaxkabel naar de antenne gaat niet werken, de radio ziet dit als "kortsluiting" en zal dan weinig of niets weergeven.

Verder is de buisbezetting wel aardig: ECC85, ECH81, EF89, EABC80, EL84 waarbij de ECC81 en ECC85 opvallen vanwege hun kwaliteiten in het VHF bereik. De EABC80 is een combibuis die zowel AM (Middengolfdetectie) als FM demodulatie verzorgt, beide met een hoge versterking van het middenfrequentsignaal.
De EL84 is een krachtige eindversterker die een redelijk hoog vermogen koppelt aan een zuivere weergave.

Verder kun je met deze radio redelijk gevoelige ontvangsten bereiken op de Middengolf (MW) en Lange Golf (LW) dankzij de ingebouwde ferrietantenne.
Voor de Korte Golf (KW) zul je een vele meters lange draad als antenne moeten spannen en een goede aarding moeten verzorgen om daar een gevoelig resultaat mee te behalen. Binnen het frequentiebereik op de Korte Golf (25 tot 49 meter) zijn vele interessante stations te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Frequenties,L.W.Lange golf,M.W. middengolf,K.W.korte golf, en U.K.W.ultrakorte golf,waarbij je op de korte golflengtes zenders van overal ter wereld kon horen,wat vroeger erg bijzonder was,F.M. frequentiemodulatie kon je met zulke radio's nog niet ontvangen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk, dus ik kan hier alleen de huidige AM zenders mee ontvangen? Ik hoor namelijk wel dingen als radio 1, radio 2
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
FM heeft het tegengestelde effect van UKW. Zender en ontvanger moeten elkaar kunnen "zien", zo niet: dan ontvang je niets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is wel een heel leuk merk !! Niet zo maar wat .
Cryofiel
8 jaar geleden
Lange Welle, Mittelwelle, Kurze Welle, Ultrakurze Welle. Deze radio kan echter de frequentieband van 88 tot 100 MHz ontvangen, en daar zat toch echt de FM op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En welke frequentie gebruik ik dan om FM te horen?
Cryofiel
8 jaar geleden
88 tot 100 MHz. Ik weet echter niet of daar nog zenders zitten. Een aantal jaar geleden hebben ze flink wat zenders buiten gebruik gesteld, maar ik weet niet meer welke dat waren.
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Moet je wel een FM antenne aangesloten hebben, de andere antenne is meestal ingebouwd maar voor een beter ontvangst zou je een buitenantenne kunnen plaatsen.Deze antenne kun je evt zelf maken door een (koper)draad met een bepaalde lengte tussen 2 palen of bomen te spannen
Bordensteker
8 jaar geleden
@ Cryofiel: ja, daar zitten nog steeds behoorlijk wat zenders. Dat is ook nodig want hoe zou je anders met een gewone autoradio langs de weg nog iets kunnen ontvangen?
De blauwe borden langs de weg met radiofrequenties voor verkeersinformatie geven ook de etherfrequenties van de gebruikte FM-zenders.
En het systeem van de rampenzender gaat ook van FM radio-ontvangst uit.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ach natuurlijk, de autoradio! Ik had kunnen weten dat die nog gewoon werkt! Kennelijk zit ik te vaak in de trein en vrijwel nooit meer in de auto...
Bordensteker
8 jaar geleden
@ NPapilaja: Het ontvangstgedeelte voor de FM-band (88-100 MHz op deze radio, de FM-band zelf loopt tegenwoordig door tot 108 MHz) schakel je in met de toets "UW". Je moet waarschijnlijk wat experimenteren met een antenne in de desbetreffende aansluiting aan de achterzijde. Ten aanzien van de toetsen zij nog opgemerkt dat het samen indrukken van de toetsen LW en MW het radio-ontvangstgedeelte uitschakelt en de functie TA (Trichteransatz) inschakelt, bedoeld om de input van een platenspeler hoorbaar te maken.
Bordensteker
8 jaar geleden
Ehm, de gangbare verklaring voor de afkorting TA is Tonabnehmer!
Je vraag behelst afkortingen, die zeer gedetailleerd moeten worden uitgelegd: Je moet naar het Duits hiervoor echter teruggrijpen, maar ik leg de brug naar het Engels meteen.

Enerzijds heb je:
LW = Langwelle = lange golf
MW = Mittelwelle = middellange golf
KW = Kurzwelle = korte golf (in Engels dikwijls SW = ShortWave)

Tot hier gaat het wel degelijk over 'Welle' ofte (frequenties van de) golven, en die kunnen ook op een ronde wereld heel ver gezonden worden. Nadeel is dat ze weinig 'modulaties' aankunnen en stereo ook een probleem was.

Dus kwam men plots met UKW = Ultra + KW waarbij men de 'hoogfrequentie' eigenlijk helemaal van onderen benadert en zo het spectrum 'ontsloot'. Nadeel: dit kun je niet van Engeland naar Nederland zenden doordat de aarde rond is en de zendmast de radio in rechte lijn moet ontvangen (lange golven kaatsen af in de dampkring, als ze maar sterk genoeg zijn, wereldontvangers zonder satellieten dus).

Alle heel oude radio's konden hier ook een gemakkelijke techniek weg: met een uurtje begeleiding laat ik jou zo'n radio maken.

Nog straffer: met een heel oude grafiet/koolstof telefoonhoorn (zo'n zwarte) en zo'n 50 à 100 meter koperdraad in je tuin heen en weer gespannen, toon ik je het mirakel dat mijn vader mij toonde: BBC horen in je telefoon horen ZONDER toevoer van elektriciteit, dus gewoon uit de lucht geplukt. Iedereen die het getoond werd, ging mijn vaders installatie onderzoeken waar het 'bedrog' zat en er was er geen.

Vandaar dat die zenders ook een enorm vermogen hadden. Nu deel 2 van het antwoord.

AM en FM zijn GEEN frequenties nu, geen Welles of golven of waves, maar zijn eerder modulaties binnen de (ultra) korte golven.

AM = Amplitudemodulatie, en dit vind je hier en valt nog mee om ook te maken in een radio, al vergt dit een tweetal uren extra.
FM (ontbreekt) = Frequentiemodulatie is wel erg complex. Maar hier ontstaat de topkwaliteit en eigenlijk is je UW/UKW op deze installatie daarvan al de 'eerste versie'. Voor die tijd was dat de radio die zowel de oude techniek
als de meest 'nieuwe' techniek combineerde.

Technisch gezien is deze radio een echt waardevol museumstuk dat zijn plaats verdient in de schoollessen over golven! Ik zou hem graag eens open zien om ook het type buislampen in te zien...

Dank je voor de vraag dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je er behoefte aan hebt kan ik wel foto's van de binnenkant sturen?