hoe gevaarlijk is een spanning van 110 volt op een afwasmachine?

spanning gemeten tussen aarde stopcontact en klep afwasmachine

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Sowieso horen spanningen van dergelijke grootte nooit op de behuizing van dergelijke apparaten te staan. Gebeurd dat toch dan is er iets grondig mis met het apparaat.

Kleine lekspanningen kunnen altijd optreden en meestal zijn deze ongevaarlijk mede ook omdat de stroomsterkte hiervan slechts zeer gering is.
Bij een goede aarding en een goed geïnstalleerde aardlekschakelaar in de betreffende groep(en) worden gevaarlijke situaties al helemaal geëlimineerd.
De aardlekschakelaar zal de spanning uitschakelen zodra de grenswaarde van 30 milliAmpere wordt overschreden in het geval dat er lekstromen optreden tussen 0 en Fase in een stroomnet.

Hoogstwaarschijnlijk treedt er een isolatiedefect op in de wasmachine waardoor door een nog aanwezige 'fictieve' weerstand nog maar zo'n 50% van de netspanning op de behuizing terecht komt. Niet ondenkbaar is dat de volle netspanning op het apparaat kan komen te staan als ook deze weerstand zou wegvallen.
Normaal zou dat dan volle kortsluiting moeten betekenen tussen het apparaat en de aarding met als gevolg het doorslaan van de zekering in de groepenkast.

De fictieve weerstand die ervoor zorgt dat de gemeten spanning nu slechts bijna de helft is van de normale netspanning (nominaal 240V) kan zitten in het apparaat zelf (bijv. de emaillelak van de behuizing of een defect verwarmingselement) of in de (gebrekkige) aarding van de machine op het huisnet t.o.v. het isolatielek of kortsluiting.

I.i.g. moet de oorzaak worden gevonden en tot die tijd de wasmachine niet meer gebruiken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Levens gevaarlijk, gelijk uitzetten en laten repareren!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang iedereen overal afblijft is er niks aan de hand. ;-)
Hoe je aan 110 volt komt is me even een raadsel, het lijkt er dan ook een beetje op dat er niet alleen iets mis is met de machine (hij is kennelijk niet geaard en er komt wel iets spanningvoerends tegen het metaal), maar met jou aarde in het algemeen. Anders had je iets in de buurt van de 230V moeten meten en vergeleken met 110V vind ik dat een veel te groot verschil.

Toegevoegd na 33 seconden:
Direct een deskundige én een installateur naar laten kijken!