Hoe laad ik accu's in serie op?

Ik heb 24 volt nodig en als ik 2 accu's van 12 volt in serie op elkaar aansluit dan heb ik dat, alleen hoe laad ik beide op? kan dit gewoon met een 12 volt lader (gaat wel slomer denk ik)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
25.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hiervoor gebruik je een 24 volts oplader om beide tegelijk op te laden of je koppel ze even los en laad ze per stuk op met een 12 volts lader, succes.

Het beste antwoord

Voor het laden met een 12 volt lader moet je de accu's tijdelijk parallel schakelen.
Met 12 volt laden bereik je wel in beide accu's de maximale lading. Bij laden met 24 volt, stopt het laden als één accu vol is, terwijl de ander dan nog niet vol hoeft te zijn.
jc54
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Plus. Het eerste had ik ook bedacht, maar het verschil in capaciteit had ik even over het hoofd gezien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het laden stopt niet als één accu vol is, het laden stopt waarschijnlijk al na korte tijd. Omdat de laadstroom door beide accu's gaat zullen beide accu's tot 6 V opgeladen worden, waarna de laadstroom zo klein is dat het laden niet meer opschiet. Een en ander is afhankelijk van het type lader, een automatische lader zal sowieso niet beginnen met laden.

Andere antwoorden (1)

Voor het opladen van de accu's is de beste methode om elke accu apart op te laden. Het verdient geen aanbeveling om de accu's tegelijkertijd parallel te laden, kleine onderlinge verschillen zorgen dat beide accu's ongelijk geladen raken. Als je de accu's in serie wilt laden dan kun je beter een 24 V lader aanschaffen. Sommige acculaders kun je zelfs omschakelen van 12 V naar 24 V.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Kleine onderlinge verschillen zorgen er voor dat de "minste" accu wat langer geladen wordt dan de beste.
Als een accu "vol" is, stopt de elektronenstroom en wordt er dus niet meer geladen. Als dit het geval is bij een serieschakeling, dan wordt de "minste" accu dus niet volledig geladen.
En het is natuurlijk logisch, dat je twee parallel geschakelde accu's laadt met 12 volt, en twee in serie geschakelde accu's met 24 volt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een accu "vol" is stopt de elektronenstroom zeker niet, bij een volle accu gaan de cellen over op elektrolyse: er ontstaat waterstofgas en zuurstof bij een loodaccu. Bij alle 24 V installaties die ik tegenkom in vrachtwagens, bussen en kleine personenliften staan de accu's zowel bij gebruik als bij laden in serie. Parallel schakelen van accu's is ongewenst, bij parallel laden zoals bij een auto met caravan dien je ook scheidingsdiodes te gebruiken.