Welke weerstand heb ik nodig?

Als eerst, ik heb erg weinig ervaring met elektriciteit dus ik hoop dat het te begrijpen is:

Ik heb uit een oude stofzuiger de accu gehaald. Deze bestond uit 6 1.2V batterijen (Ni-Mh). Ik wil nu van deze batterijen een 'power bank' maken voor mijn telefoon ( Galaxy S5). Als eerst heb ik de batterijen zo op elkaar aangesloten dat ze 4.8V leveren, zie bijlage. Ten eerste weet ik niet of dat genoeg is maar daar ga ik van uit. Maar als ik op internet kijk gebruikt bijna iedereen een weerstand dus mij lijkt dat ik die ook nodig heb maar ik weet wat voor een en hoe ik die moet aansluiten.

Van mijn telefoon weet ik niet hoeveel A die neemt maar ik zou het liefst willen dat de powerbank 2A levert.

Ik hoop dat dit genoeg is, zo niet, dan geef ik de gevraagde informatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik heb nog 1 vraagje die eigenlijk niet bij deze vraag hoort: Kan ik deze powerbank opladen met een adapter die 12V levert door deze simpelweg aan elkaar aan te sluiten ( plus op plus, min op min).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een telefoon verwacht een spanning van precies 5 volt, dus de 4,8 is wat laag. Voor het laden van de telefoon hoef je helemaal geen weerstand op te nemen, de stroom regelt de telefoon zelf. Het is niet aan te bevelen om cellen parallel te schakelen, kleine ongelijkheden zullen zorgen dat op den duur de ene cel alles doet en de andere vrijwel niet. Verder zal door de serieschakeling de stroom sowieso nooit groter zijn dan één cel kan leveren. Beter is om een hogere spanning te vormen waarachter je een spanningsregelaar schakelt. Elke USB-autoadapter is daar prima geschikt voor: die maakt van elke spanning tussen ongeveer 7,5V en 24V keurig 5V, daarbij ook nog keurig op een USB-aansluiting. De maximale laadstroom van jouw telefoon is waarschijnlijk 1A dus zoek een autoadapter die minstens dat kan leveren.

Dus: gewoon alle cellen weer in serie schakelen en de autoadapter daarop aansluiten. Voor het laden van de cellen kun je dan ook gewoon de netadapter van de stofzuiger gebruiken. Bij andere adapters moet je rekening houden dat de spanning hoger moet zijn dan de totale spanning van de cellen: zonder spanningsverschil zal er geen stroom lopen. De gewenste maximale laadstroom voor de powerbank bereken je met de wet van Ohm: V = R x A. Als je met 1A wilt laden en de netadapter levert onbelast 18V dan wordt de weerstand om 6V spanningsverschil te overbruggen: 6V = R x 1A of R = 6 Ohm. De weerstand moet dan wel 6V x 1A = 6 W kunnen verwerken!

Toegevoegd na 4 minuten:
Meestal zit in een autoadapter een led om aan te geven dat hij werkt, je zou deze los moeten halen om te zorgen dat de powerbank niet langzaam leegloopt door het lampje. Je kan ook het lampje via een schakelaar laten werken, dan kun je af en toe testen of de powerbank nog stroom kan leveren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Oh, ik heb er overheen gelezen dat je maar zes cellen van 1,2V hebt, jouw serieschakeling zal dus 7,2V leveren. Dit is wat weinig voor de autoadapter - probeer dus nog een paar gelijke cellen te vinden. Bij serieschakeling is het van groot belang dat de cellen exact gelijk aan elkaar zijn, anders werkt de powerbank zo goed (=slecht) als de zwakste cel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als eerst bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg. Ik heb alleen nog één laatste vraag: moet de 7e cel exact hetzelfde zijn? Dus als ik als 7e cel een oplaadbare AA(A) batterij gebruik, werkt dat dan ook?