soms kun je op een televisie een oude film bekijken in zwart. Weet iemand hoe het beeldscherm de zwarte delen van heg beeld maakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Televisie beeld bestaat onder anderen uit chrominantie(kleur informatie) en luminantie(helderheid informatie) signalen. Door nu de chrominantie weg te nemen houdt je een zwart-wit video/film over. Hoe iets zwart of wit of grijs(tint) wordt afgebeeld is bepaald in het luminantie signaal in het video.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door geen pixels op te laten lichten (Plasma/OLED) of door het licht te blokkeren (LCD). Overigens is toe nu toe alleen OLED echt in staat om zwart weer te geven. LCD laat licht lekken, en plasma moet dacht de pixels al in een actieve staat brengen waardoor ook daar zwart niet helemaal zwart is. Hoe donkerder de scene hoe duidelijker dit wordt. Ook met "zwarte' balken zie je het meer.

Verder vind ik je vraagstelling heel vreemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zwart moet dus zwart-wit zijn en de vraag komt van mijn dochter die hem moet beantwoorden voor natuur/scheikunde en we konden het antwoord nergens vinden dus vandaar. Maar bedankt voor jullie hulp!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plasma is overigens actieve technologie, maakt het licht zelf. Net zoals een ouderwetse beeldbuis dus. Zwart is dan: geen licht maken (niks doen dus) en is in beide gevallen ook echt zwart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@haabee Tot zover de theorie. In de praktijk is het niet waar. Zoals ik al zei worden de pixels in een plasma al een soort voorgeladen. Die minimale spanning zorgt toch weer voor donkergrijs ipv zwart. De plasma die ik had was niet zo goed qua zwartwaarde en werd later zelfs lichter. De plasma die ik nu heb is in een donkere kamer in 95% gevallen zwart voor het oog. Echter als er een volledig duistere scene is zodat je ogen wennen aan het donker zie je ook dan weer grijs (zij het zwaar donker grijs). Iets soortgelijks komt zelfs in nog mindere mate voor bij sommige OLEDs, bij een volledig zwart beeld en een pikzwarte ruimte zie ik ook mijn AMOLED scherm ietsjes oplichten. Dit door lekstroom die ook de pixels weer activeren (zo is me uitgelegd).De test heb ik wel echt daadwerkelijk uitgevoerd in een badkamer zonder licht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://popsci.typepad.com/popsci/2008/01/pioneer-invents.html Dat was een aankondiging van Pioneer, verder nooit meer gehoord dat in een test er ook echt een plasma was die echt zwart haalde.