Ik wil graag energie opwekken uit het stromende water in een douche. Hoe doe ik dit?

In een gemiddelde douche(9min) verbruikt men 51,4 liter water. Dit stroomt met een redelijke snelheid volgens mij, maar hoe snel weet ik niet. Kan ik met de kracht van de stroom energie opwekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Erna55
9 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk om in de afvoer een scheprad te plaatsen, en zo via een electrospoel stroom op te wekken.
Maar wanneer het zo simpel was dan zou het al bestaan....

Het beste antwoord

Stel de douche is 1,6 m hoog, dan kun de uit 51,4 l water (en dus ongeveer 51 kg) 1,6 * 51 * 9,8 = 80*10^1 J =^ 2,2*10^-4 kWh =^ € 5,6*10^-5. Zelfs met 100% efficientie niet aan te raden dus. Scheelt je ongeveer 5,6 tienduizendste euro per douche.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het antwoord boven mij heeft het over het opladen van een smartphone:
Volges iPhoned is de energie in een iPhone-accu ongeveer 2,1*5,2 = 10,92 Wh =^ 3,93*10^4 Ws(J), dit komt dus overeen met ongeveer 3,93*10^4/80*10^1 =~ 50 douches. Best wel redelijk dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wauw, precies wat ik nodig had. Hartelijk dank voor de berekeningen en de toepassingen!

Andere antwoorden (3)

Waterkrachtcentrales werken volgens het principe dat stromend water een turbine aandrijft die is aangesloten op een generator. Je zult dus om te beginnen een turbine in je douche moeten plaatsen en dan is er voor jou niet veel plaats meer vrees ik. Vervolgens moet je je turbine aansluiten op een generator en die moet je ook nog ergens kwijt kunnen. Maar of de kracht van een douche voldoende is om een turbine aan het draaien te krijgen waag ik te betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik hoef niet zoveel energie op te wekken als in een waterkrachtcentrale. Ik zat te denken aan slechts het opladen van je smartphone. Ook al is dit misschien niet mogelijk, ik wil dan graag kunnen aantonen waarom het niet mogelijk is met behulp van formules snapt u?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn opzetstukjes voor je kraan die een gekleurde led laten branden. De kleur geeft dan aan of het water warm of koud is. Werkt met een kleine dynamo in het opzetstuk. Zoek eens op de website alibaba.com.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
OQVD96, ik ben er bij de beantwoording van je vraag vanuit gegaan dat je eerder de grapjas wilde uithangen dan een serieuze vraag had. Daarop is de toonzetting van mijn antwoord ook gebaseerd. Nu ik je toelichting lees bied ik daarvoor mijn excuses aan. Een formule kan ik je niet geven maar uit de overige antwoorden maak ik op dat je met de douche maar een beperkt vermogen kunt opwekken, zeker niet voldoende om je telefoon mee op te laden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is geen probleem. Weet u dan wel hoeveel energie ik waarschijnlijk wel kan opwekken? Ik wil gwn wat natuurkunde uitproberen in praktijk. Als ik een berekening heb hoeveel ik hier wel mee kan opwekken dan is dat al voldoende. Daar ligt mijn interesse. Hoeveel energie ik uit iets kan halen. Kan iemand mij hier bij helpen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elders op GoeieVraag (http://www.goeievraag.nl/elektronica/telefoon-abonnementen/vraag/459068/vermogen-mobiele-telefoon-laden) lees ik dat je voor het opladen van een telefoon 5 W vermogen nodig hebt. Dat zou je dus moeten opwekken met je eigen turbine. Ik weet niet of dat mogelijk is maar je moet het dan nog wel overbrengen op je telefoon. Je zou kunnen denken aan een accu die je met de opgewekte stroom oplaadt. 5W zou geen probleem moeten zijn. Kijk ook eens op deze site: http://www.defotopagina.nl/batterijABC.php
Heel eenvoudig: bevestig een schoepenrad aan een fietsdynamo, hang dat schoepenrad in de waterstraal zodat het gaat draaien.
Bevestig via wat draadjes een fietslampje aan de dynamo (wel zodanig dat het water geen kortsluiting veroorzaakt) en hopla.... Je hebt licht opgewekt met het water uit je douche !

Toegevoegd na 4 minuten:
PS, voor het opladen van je smartphone heb je ook wat elektronica nodig om de spanning gelijk te richten en op het juiste gestabiliseerde voltage te krijgen.

Maar die toepassing is niet erg praktisch: je doucht meestal maar een paar minuten, terwijl je telefoon uren nodig heeft om op te laden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De hoogte van de douchekop is niet van belang. We gaan niet de valenergie benutten maar de kinetische energie die in het water zit als het gaat stromen. Stel je voor dat je de douchekop er even afhaalt en het water omhoog laat spuiten. Hoe hoog het water spuit zegt iets over hoeveel energie er in het water zit. Deze energie zit daarin doordat het waterbedrijf met pompen en vroeger met watertorens druk op het water zet. Hoe dikker je waterleiding hoe meer water je kan aanvoeren bij die druk en hoe meer energie je zou kunnen benutten bijvoorbeeld door middel van een schoepenrad in de toevoer van je douche. check hier een systeem wat is bedacht om een bluetooth speaker te laten spelen op de stroom uit dat water.
Als dit soort turbines niet duur zijn zou je elk toilet spoelbak hier bijvoorbeeld op aan kunnen sluiten, elke keer dat de spoelbak weer wordt gevuld wordt de energie dan gewonnen uit het stromende water. Als je de energie uit het water wint zal het wel langzamer stromen, maar dat is niet zo erg voor een wc stortbak.