Kun je met behulp van een elektrische afstandmeter in het wegdek elke minuut het signaal uitzenden of er wel/niet een auto geparkeerd staat?

Je zou zo'n afstandmeter midden in een parkeervak in het wegdek kunnen inbouwen, met de laser- of ultrasone straal naar boven gericht. Als er een auto staat zal de gemeten afstand enkele decimeters zijn en ander oneindig. Uit dat verschil kun je afleiden of de plek vrij of bezet is.

Kun je dit echter zodanig maken dat deze opstelling elke minuut een signaal uitzendt. Zodanig dat op een site steeds kan worden gezien of de plek nog vrij is?

Toegevoegd na 47 minuten:
De gedachte is om alle p-plaatsen in de binnenstad van pakweg Kampen te voorzien van zo’n detector. Dan kunnen er apps gemaakt worden die vrije p-plaatsen aanwijzen.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het zo'n moeite kost op (op drukke tijden) een parkeerplek te vinden, dan wordt het misschien eens tijd om naar een ander vervoermiddel om te zien. Eén die je makkelijker of helemaal niet hoeft te parkeren, fiets of bus bijv.

Het beste antwoord

Die detectie hebben we natuurlijk al lang. Bij verkeerslichten.
Elke minuut de status uitzenden lijkt me een onnodig grote belasting van het datanetwerk. Handiger is het dan op een gewenst tijdstip de status van het vak op te vragen. Bijvoorbeeld vergelijkbaar met hoe we nu een internetpagina opvragen.
Reddie
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
De gedachte is om alle p-plaatsen in de binnenstad van pakweg Kampen te voorzien van zo'n detector. Dan kunnen er apps gemaakt worden die vrije p-plaatsen aanwijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Detectoren in het wegdek lijkt me te duur. Via infrarood zou dat gewoon vanaf een lantaarnpaal kunnen bv.
Er zijn parkeergarages die zo'n systeem hebben waar je dan direct kan zien, waar in de rij een plek vrij is. Dit zou je natuurlijk ook een een straat of parkeerplaats kunnen doen. Als app lijkt me dat nu juist onzinnig, omdat je in de auto toch niet met telefoon in je hand mag rijden...
gekoppeld aan een navigatie lijkt me dan wel weer nuttig.

Andere antwoorden (2)

Detectoren in het wegdek lijken me te duur. Via infrarood zou dat gewoon vanaf een lantaarnpaal kunnen bv.
Er zijn parkeergarages die zo’n systeem hebben waar je dan direct kan zien, waar in de rij een plek vrij is. Dit zou je natuurlijk ook een een straat of parkeerplaats kunnen doen.

Als app lijkt me dat nu juist onzinnig, omdat je in de auto toch niet met telefoon in je hand mag rijden…
gekoppeld aan een navigatie lijkt me dan wel weer nuttig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou er ook rekening mee dat detectoren die vanuit onder kijken geen verschil zien tussen een auto en een pak(je) sneeuw :)