Waarom slaat de veiligheid van het transformatorhuisje er niet uit?

Op school was mij geleerd dat de hoofdzekering in de meterkast kon doorbranden zonder dat eerst een automaatje uit slaat.
Je hebt bijvoorbeeld 5 automaatjes van 16 ampere, je sluit op iedere groep een apparaat aan wat 10 ampere gebruikt.
De automaatjes slaan dus niet uit omdat je onder die 16 ampere per groep zit.
Maar in totaal trek je dus wel 50 ampere waardoor de hoofdzekering van 35 ampere wel springt.

Mijn vraag is dus:
In een transformator huisje schijnt het net afgezekerd te zijn met iets van 150 ampere. Als nou 50 mensen in de wijk die op dezelfde fase zitten hun wasmachine of iets dergelijks op het zelfde moment aan hebben, zou je waarschijnlijk boven die 150 ampere uitkomen??

Of zit ik helemaal verkeerd te denken?
Of zou het niet voorkomen dat er meer dan 150 ampere getrokken wordt?
Of iets anders???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

De zekering in een transformatorhuisje is een extra veiligheid, voor uitzonderlijke omstandigheden. Er zijn tijdstippen op de dag (in de vooravond in de winter, bij voorbeeld) dat iedereen veel lampen laat branden, de was doet, de tv aanstaat etc. Er wordt dan veel stroom gebruikt. Zo lang geen sprake is van graafmachines die door werkzaamheden kabels kapot trekken (met kortsluiting op grotere schaal als gevolg) zal de hoofdzekering van het trafo huisje daar echt op berekend zijn.
Nu heb je behalve continu-spanning ook piekbelasting: namelijk die, welke optreedt bij het inschakelen van een apparaat. Die kan (heel even) wel 2 a 3 x de continu gebruikte spanning zijn (zie in de bron helemaal onderaan, onder type C). Het is dus geen probleem wanneer die wasmachines allemaal tegelijk staan te werken, maar het zou wel een probleem zijn als alle mensen in de wijk af zouden spreken om precies op het tijdsein van 8 uur de wasmachine (of een ander groot apparaat) aan te zetten. de kans dat al die apparaten precies tegelijk worden aangezet is vrijwel nihil, dus daar hoeft de zekering van het trafo huisje ook niet op berekend te zijn. Als die zekering er uit slaat, is er (dus) echt iets bijzonders aan de hand; vaak graafwerk.
En veel zware apparaten zijn tegenwoordig voorzien van een aanloopcondensator (of zelfs twee), juist om de spanningspiek bij het inschakelen te dempen.
Overigens zijn veel woningen voorzien van aardlekschakelaars; zou dus door bepaalde oorzaak (zoals blikseminslag) in een gebied grootschalig kortsluiting, of zwerfstromen, of aardlekstroomverlies optreden, dan schakelen al die aardlekschakelaars snel en lokaal. ook daardoor zal de hoofdschakelaar van het trafo huisje niet hoeven uit te slaan (tenzij het huisje zelf door de bliksem wordt getroffen, dan is het een heel ander verhaal).