Hoe hang ik deze plafondlamp op?

Ik wil een lamp aan het plafond hangen.
In mijn plafond zit het kroonsteentje op twee draden. Hele oude volgens mij. Het huis is uit de vijftiger jaren.

De lamp die ik op wil hangen heeft 3 draden.

Zie foto's (de eerste is van het plafond)

Geen idee hoe de lamp te bevestigen! Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bruine en blauwe met de kroonsteen verbinden, maakt niet welke je waar aansluit, en de geel/groene niet gebruiken, dat is een aardedraad, die kun je in modernere woningen wel gebruiken, zonder werkt het ook prima, succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ van mij, ik heb echter ook een antwoord geplaatst met wat uitgebreide informatie.
Het maakt inderdaad niet uit hoe je de lamp aansluit, zo lang je de geel/groene draad van de lamp maar niet gebruikt. Dit is namelijk de aarde draad en die heb je niet nodig, je kunt hem afknippen als je dat wilt of wegstoppen in een lasdop.

Wil je het netjes doen...

Dan doe je de bruine draad in het kroonsteentje waar de groene draad uit het plafond in zit en blauw bij de rode.

Groen is fase (waar dus spanning op staat) en rood is de 0.
Dat is oud nu is bruin fase en blauw de 0.
Mogelijk kom je nog meer kleuren tegen in je huis.

Ik heb groen grijs en zwart gehad met spanning en zelfs een keer rood, kennelijk was de juiste kleur draad op en hebben ze het maar afgemaakt met rood.

Gebruik zeker bij oude bedrading gewoon voor de zekerheid een spanningszoekertje (fitting schroevendraaier met lampje erin)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningzoeker (bovenste stukje)

Soms geeft deze ook een klein beetje licht als bijvoorbeeld het lichtknopje uit staat, je kunt dan controleren of er echt spanning op de draad staat door met 1 hand de schroevendraaier vast houden en je andere hand tegen een muur houden. Als het lampje dan heel fel gaat branden staat er normale spanning op de draad en heeft het lichtknopje kennelijk geen effect. Blijft het lampje zwak branden is er niets aan de hand. Je kan dan wel als je de draad aanraakt een schokje krijgen, zo iets als schrikdraad, dus gewoon voorzichtig doen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Tabel_kleuren_van_draden_in_elektrische_installatie

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik schreef dat je de aarde draad niet nodig hebt. Normaal zou je deze aansluiten op een aarde draad die uit de doos in het plafond komt. Maar zo te zien heb jij deze niet in het plafond zitten, vandaar dat ik zei 'niet nodig'
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat je die geel/groene draad niet nodig zou hebben is denk ik iets te makkelijk.
De lamp is kennelijk van metaal en als dan een van de draden beschadigd is en tegen het metalen deel aankomt merk je dat pas als je hem aanraakt terwijl hij aan staat.
Al is die kans wel vrij klein.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klopt. Maar als er geen aansluiting is voor een aarde draad in het plafond kun je er helaas weinig mee :-(
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Heb het antwoord iets aangepast. Bedankt voor de aanvulling.