Hoe verander ik de zomer en wintertijd op een g-shock?

Ik heb hem een paar maanden, maar heb dit nog niet hoeven doen. Omdat de tijd van Amsterdam (nederland) er niet bij stond, moest ik hem op de tijd van Parijs zetten. Dit is niet heel erg, maar nu met de zomer en wintertijd is het lastig. Ik heb al gekeken in de gebruiksaanwijzing, maar daarin staat dat het met DST (Daylight Time Saving) gaat, maar wanneer ik dit instel gaat de klok een uur naar voren. Ik heb nu de tijd gewoon naar Londen gezet, maar dit is niet de bedoeling. Weet iemand hoe dit wel kan? Ik hoop dat dit duidelijk genoeg was.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
36.9K

Het beste antwoord

Blijkbaar heeft u per abuis de stadscode veranderd, door op een bepaald moment als de stadscode is gaan knipperen op knopje B (rechtsboven) te drukken (dan gaat u naar een westelijker gelegen tijdzone, zoals Londen), inplaats van eerst C (om in de instellingsmodus voor de zomertijdinstelling te komen) en daarna pas D (om de zomertijd uit te schakelen, zodat u de gewone wintertijd krijgt).

Daardoor geeft-ie nu wel de goede tijd aan, maar het horloge toont die als de (zomer)tijd van Londen, terwijl u de wintertijd van Parijs wilt hebben.
Het klopt trouwens dat u Parijs gebruikt; Amsterdam staat er niet apart in.

U moet nu in de handleiding de instructie volgen om weer terug naar de (zomer)tijd voor Parijs te gaan.
Daarna moet u nauwkeurig volgens de gebruiksaanwijzing de procedure volgen om de zomertijd om te zetten naar wintertijd.

Ik heb dit uit de gebruiksaanwijzing van een G-Shock-ga-100b-4aer-5081, ik weet uw modelnummer niet, maar u heeft gelukkig zelf de gebruiksaanwijzing bij de hand.

Toegevoegd na 25 minuten:
Intussen las ik uw vraag nog een keer opnieuw, en blijkt dat ik hem verkeerd begrepen had.

Mijn conclusie moet zijn dat uw horloge door een onvolledig uitgevoerde eerste tijdinstelling van het begin af aan kennelijk op de wintertijd van Parijs gestaan heeft, terwijl het zomer was.
De basisinstelling van de tijd is dus verkeerd.

En om vanuit de verkeerde basistijd toch maar naar een weergave te gaan die overeenstemt met de vannacht ingegane Nederlandse wintertijd, bent u naar de tijdzone van Londen overgestapt waar het een uurtje later is dan in Parijs.

Het meest logische is nu om de instructie te volgen om weer terug naar de (winter)tijd voor Parijs te gaan. Waar die gisteren nog op stond! Dan geeft het horloge dus de verkeerde tijd aan (de zomertijd van Parijs en Amsterdam zoals gisteren nog bruikbaar was). Het zal dan een uur vóór lopen.

Daarna moet u de basisinstelling van de tijd aanpassen, alsof die na het plaatsen van een nieuw batterijtje verkeerd ingesteld zou zijn (wat ook zo is). Als je bij de eerste instelling niet apart kiest voor zomertijd, dan denkt het systeem dat het wintertijd moet weergeven; dat is de standaardtijd, en zomertijd is een verschuiving naar een weergave van één uur meer, terwijl de basistijd waar het horloge zelf mee rekent niet veranderd wordt.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tenks