hoe vergelijk ik het verbruik tussen halogeen spots en led spots. Halogeen; 2x 12Volt 50W trafo35-105W; Led; 2x4,3 w trafo/driver 30W?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Simpelweg Watt vergelijken:
2x 50W = 100W
2x 4,3W = 8,6W
Die transformatoren hebben er (nagenoeg) niets mee te maken.
Wat wel van belang is, is hoeveel licht ze geven (en daar gaat het natuurlijk om) per Watt. En dat vermeld je niet. Dat staat op de verpakking als Lumen per Watt.
Uitgaande van een bepaalde lichtstroom (Lumen) kun je de kosten berekenen.
Deel het aantal Lumen (dat je wilt hebben) door het aantal Lumen/Watt, en je hebt het verbruik in Watt.
Reddie