Waarom maakt mijn 800 Watt staafmixer zoveel herrie terwijl de 37.000 Watt sterke elektromotor van mijn Peugeot 508 de auto geruisloos voortbeweegt?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel 27.000 Watt. 37.000 zijn de pk's.

Toegevoegd na 51 minuten:
Pff. Nog een correctie. 37 pk natuurlijk. En dat is 27 kW en dat is 27.000 Watt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
37.000PK lijkt mij wat veel.... 37.000W kan wel, maar het wordt vaak uitgedrukt in kW
paulus811
9 jaar geleden
met 27000 wat kun je een huis pureren. En met 37000 pk trek je een dorp van z'n plek.

Het beste antwoord

Hoeveel Watt een motor is staat in geen relatie tot de hoeveelheid herrie die het produceeert, mijn dremel van 150W maakt 5x meer herrie dan mijn staafmixer van 600W, die dremel draait met 35.000 toeren rond... Het toerental is hier het magische woord. Hoe hoger het toerental des te meer herrie het maakt... Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals een goed uitgebalanceerde harddisk van 15.000 toeren die geruisloos is....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt logisch. Het toerental van staafmixers is ca. 16.000 rpm. Enig idee wat het toerental van elektromotoren van auto's ongeveer is?
Reddie
9 jaar geleden
Minder dan 5000
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, ik dacht ergens rond de 3000 à 4000 wat typisch is voor grote electrische motoren...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Harde schijf maken ook vrij veel herrie in verhouding. Ze zijn zo klein en goed afgedekt (behuizing) dat je ze nauwelijks hoort. Geluid heeft een medium nodig om zich in te propageren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De sterkte van het geluid is ook afhankelijk van de grootte van de lucht die verplaatst wordt. Aangezien er geen lucht is in de ruimte, kan daar ook geen geluid ontstaan. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus hup, met je staafmixer de ruimte in. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mig: Dat HD's afgedekt zijn doet er niet zo toe, de motor zit bevestigd in het huis wat uit één stuk aluminium gefreesd is, het medium is hier dan het aluminium?? Met de deksel eraf komt er marginaal meer lawaai af(niet meer dan het licht ruisen van wind langs de platters is het niet)