Kan een te sterke auto versterker kwaad?

Mijn auto (2cv) heeft geen radio maar ik wil er wel graag muziek in hebben. Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing. Een echte auto radio vind ik niet mooi dus wil ik gaan voor een versterker waar ik mijn mp3/telefoon op aan kan sluiten.

Nu heb ik al 2 mooie luidspeakers die ik wil gebruiken maar nog geen versterker. Ik heb al op internet rond zitten neuzen maar ik kom voornamelijk versterkers tegen van 200 of zelfs 400w.

Ik weet niet hoeveel wat min speakers zijn. Kan het kwaad als deze maar 100w zijn en ik er een versterker op aansluit van 400w? Is het dan gewoon een kwestie van de versterker niet te hard te zetten?

Alle antwoorden en eventuele andere oplossingen ook natuurlijk.

Dank jullie vriendelijk,

Ruud

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste werkt een versterker welke 1,5 tot 2 x meer vermogen (RMS) kan leveren dat wat de speakers nodig hebben.
4x meer zou zelfs kunnen maar inderdaad niet voluit open zetten.
Maar eh, watt zegt niet alles hoor. :)
http://www.bt-studio.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=139

Het beste antwoord

Koop kleinere (lichtere) luidsprekers, 2x 100W is veel te veel voor een auto. Je Eend zou uit elkaar rammelen en jij zou doof worden. Bij een beschaafde auto hoort een beschaafde stereo.
Ze zijn ook gewoon te koop, deze bijv.: http://www.conrad.nl/nl/basetech-basetech-ap-2100-miniversterker-2-x-10-w-ap-2100-372204.html
Zelfbouw kan ook: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterker.html
Een zware versterker stelt ook eisen aan de stroomvoorziening. De dynamo van een Eend kan misschien 100-200W extra leveren voordat je trammelant krijgt met bijv. het opladen van de accu en de verlichting. Je wilt toch echt zeker zijn dat je auto blijft rijden en ook de volgende dag weer start, ook al is de muziek nog zo leuk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Haabee, Dank je voor je uitleg. Het is nu allemaal een stuk duidelijker. Ik had de versterker die u als voorbeeld geeft ook gezien. De speakers die ik heb komt van een home cinema set. Deze staan leuk in mijn eendje en wil ze daarom graag gebruiken. Er staat niet op hoeveel wat ze zijn maar 100 watt lijkt me wat veel voor zo'n kleine speakers. Ik zie geen directe aansluiting voor deze speakers. Deze worden aangesloten doormiddel van een rood wit kabel. Kan ik in de winkel gewoon een omvormer kopen daarvoor of zelf een stekkertje erop zetten? Nogmaals dank voor uw antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geeft direct een duidelijk beeld over welke versterker je het beste kunt nemen.

Andere antwoorden (1)

De versterkers die je op internet vindt voor in de auto zijn losse EINDversterkers. Hier ontbreekt de volumeregeling en de bronselector die een VOORversterker wel heeft. Een gewone versterker/autoradio heeft voor- en eind vesterker in één.

Ja, je zou een MP3 speler op een losse versterker aan kunnen sluiten. Dan regel je dus met je speler (bron) de geluidssterkte. Dat kan wat onpraktisch worden.

De reden dat de losse versterkers zo zwaar zijn is dat deze in principe gekocht worden door mensen die niet tevreden zijn met de versterking van een standaard autoradio. Daar zitten typisch eindversterkers in van 30-80W.

Overigens zegt dat wattage niet altijd alles. Vaak wordt het maximale tijdelijke piekvermogen opgegeven in plaats van het continue vermogen. En dan is het soms ook zo dat bij een bepaald vermogen al zulke vervorming optreedt dat een betere kwaliteit versterker met weliswaar een lager vermogen toch het beste resultaat geeft.

Speakers wel altijd zwaarder kopen dan de versterker als vuistregel.

Ik snap je autoradioprobleem (lelijk) in een eend. (no pun intended) Heb je al eens gedacht aan een vintage autoradio, oud uiterlijk, moderne techniek, of gewoon een hele oude kopen en daar een mp3 ingang aan solderen, of als laatste een model dat achter een klepje weggewerkt zit.