Kun je lasogen krijgen door op tv naar laswerkzaamheden te kijken?

In de krant stond ooit dat duizenden kinderen in Japan tegelijkertijd flipten en ziek werden nadat ze rare flitsen in een tekenfilmserie hadden gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (6)

Nee, natuurlijk niet. Daarvoor geeft een TV niet genoeg licht.

Toegevoegd na 47 seconden:
Maar mensen kunnen wel last hebben van bepaalde stroboscopische effecten. Met name als last heb van epilepsie.

Toegevoegd na 4 minuten:
De laatste zien even opnieuw: Met name als je last hebt van epilepsie.
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet.

Een lasoog, fotokeratitis of sneeuwblindheid is een vorm van hoornvliesontsteking ontstaan door blootstelling van het oog aan ultraviolette stralen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van de televisie komen geen ultraviolette stralen vrij.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wel kunnen lichtflitsen op tv een stoornis veroorzaakt b.v. bij mensen met lichtgevoelige epilepsie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om op je toevoeging eerst in te gaan : dat is ongeveer 15-20 jaar geleden, het prille begin van Pokemon. Iedere keer als Pikachu ging vechten, flitsten alle mogelijke psychedelische kleuren over het scherm. Dat is al niet prettig, maar Japanners houden wel van een lekker fel kleurtje, dus die hebben vaak de kleuren op hun teevee ook heel fel staan, met als gevolg dat enkele kinderen ndie daar gevoelig voor zijn, epileptische insulten kregen.
Vast niet de honderden of duizenden die in de krantenberichten opdoken, maar ze waren er wel.
Teevee en computerschermen zijn altijd een risico voor mensen met aanleg voor epilepsie, en dergelijke flitsende effekten kunnen dan net even teveel van het goede zijn.

Dan je vraag, die eigenlijk een totaal ander onderwerp is.
Nee. Het licht dat van laswerkzaamheden afkomt is verschrikkelijk fel. Ik weet niet precies hoeveel lumen, heb je ook niks an, maar echt heel fel, Net als de zon, moet je ook niet inkijken.

Op teevee echter, wordt het licht niet feller weergegeven dan je teevee aankan, en dan zijn heel wat lumen minder. Net zoals je prima op het teeveescherm recht in de zon kunt kijken, kun je op teevee ook prima naar laswerk kijken zonder je ogen te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lasogen krijg je van licht met ZEER grote intensiteit... Je wordt er blind van als je erin kijkt, net zoals bij de zon...

Een tv kan bij lange na niet zoveel licht geven als een lasboog... Dus je mag er wel in kijken, maar ik geef het toe het is heel raar om op tv iemand te zien lassen en dat je toch blijft kijken, de reflex is anders, dat weet ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger diverse malen lasogen gehad bij het hechten van kruiwagenbakken(een ander laste ze dan af), maar nog nooit bij televisie kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een TV kan nooit meer licht geven dan een gewoon wit beeld, meer licht zit er niet in. Daar kun je dus ook geen lasogen van krijgen.