Kunnen windturbines (ook wel windmolens genoemt) ook de andere kant opdraaien?

Ik rijdt vaak langs de turbines maar ik zie het maar niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

De bladen kunnen als ze met de klok mee niet tegen de klok in gaan draaien. Wel kunnen de nieuwere versie de volledige 'kop' draaien, waardoor de turbine kan werken in verschillende windrichtingen, maar de draairichting van de bladen blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee, een wind turbine laad een dynamo op, als je een dynamo de andere kant op draait ontstaat er kortsluiting of zelfs brand op grotere schalen (wind turbine dus)