Mijn koelkast wordt niet koud (koel). Wat kan ik doen?

Ik heb gisteren een 2ehands (zo goed als nieuw) koelkast gekocht. Hij functioneerde goed bij de mensen van wie ik hem kocht. Na het vervoer (koelkast lag op zijn zij) heb ik hem in de schuur gezet en na ca. 3 uur aangesloten. Ben bang dat ik langer had moeten wachten, want nu (ruim 12 uur later) is hij helemaal niet koel. De achterwand voelt enigszins koel aan, maar dat is alles. Het vriesvak werkt gewoon goed. Zal wel met de koelvloeistof te maken hebben, maar wat kan ik nu het beste doen om hem als nog goed te laten werken? Of is het al te laat en kan ik hem gelijk weggooien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Koelkasten vinden het niet gaaf om op hun zij te liggen, als je een koelkast niet staand kan vervoeren, kun je hem het beste op de achterwand leggen, en dan nog liefst schuin zodat de bovenkant hoger ligt dan de onderkant. Dat zal de reden zijn dat hij het nu niet doet.

Dat wil nog niet zeggen dat je hem nu weg kan gooien. Ik zou hem nu eerst afkoppelen. Je kunt dan alsnog een dag wachten tot je hem weer aansluit. Dat is best kansrijk. Hij koelt immers wel een beetje. De motor doet het dus nog, het zal een kwestie zijn van de koelvloeistof die niet goed over het circuit is verdeeld. Laat je hem 24 uur uit staan, dan heb je goede kans dat die vloeistof alsnog goed wordt verdeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dot os het goede antwoord. Je bent te snel geweest. Olie is in koelststeem gelopen door verleerd transport. Stekker er uit en MINIMAAL 24 uur wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gaan we dat gewoon proberen. Bedankt.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij doet het nu perfekt. Bedankt.

Andere antwoorden (7)

je kan iemand laten kijken ik denk dat er een steekje los zit bij je koelkast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk hoort het 24 tot 48u onaangesloten te staan... Of hij het nu nog doet weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijsblokjes werkt perfect
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zover ik weet moet je hem idd 24 uur stil laten staan en daarna pas aansluiten. denk dat je het beste een speciaal zaak even om info kan bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik zou proberen, voor dat je er evt iemand bij haalt, is de koelkast een dag uit te zetten en rechtop te laten staan. Dan kan de olie die mogelijk in het koelsysteem is gelopen er weer uitzakken. Olie kan bij bevriezing in het inspuitventiel de boel verstoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet hem uit, laat hem nog een dag staan en zet hem weer aan. Als hij het daarna nog niet doet, moet je wellicht een vakman opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje koelkast heeft een schakel wieltje, waarmee je de temperatuur kunt instellen. Staat dit schakelaartje soms nog op 0?