Ik heb een draadloze koptelefoon van philips. Waarom hoor ik veel ruis?

Als ik de koptelefoon verbind met de zender, en ik de muziek op pauze zet, en het geluid op de koptelefoon zelf redelijk hoog, hoor ik heel veel ruis. Als ik het geluid van mn laptop laag zet, en die van mn koptelefoon hoog, en dan muziek aanzet, hoor ik heel veel ruis. Als ik t geluid van mn laptop echter hoog zet, en dat van mn hoofdtelefoon laag, heb ik daar geen last van. Hoe kan dit? en is dit te verhelpen? Ik zit ongeveer 50 centimeter van de zender af (als dat er mee te maken heeft..) en deze heeft een bereik van 100 meter.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
3.5K

Het beste antwoord

Een draadloze koptelefoon werkt met een analoge FM-zender en ontvanger op 865 MHz.
Het systeem is ook voorzien van een dynamische ruisonderdrukking die er voor zorgt dat zachte geluiden versterkt worden uitgezonden en aan de ontvangstkant weer verzwakt worden.
Als je de muziek op pauze zet zal de grondruis naar voren komen doordat de dynamische ruisonderdrukking de zender maximaal laat versterken.
Een dergelijk systeem heeft dus een minimale en maximale geluidssterkte die doorgegeven kan worden.
Bij te veel signaal zal het geluid vervormen, bij te weinig signaal verdwijnt het geluid in de ruis die een dergelijk systeem altijd heeft.
Omdat het een analoog systeem is kun je hier dan ook weinig aan veranderen, het is zaak dat je zo hard mogelijk uitstuurt zodat je ver boven de ruisdrempel blijft.
De ruis zal nog toenemen naarmate de afstand tussen zender en ontvanger groter wordt, maar dat zul je intussen ook wel gemerkt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan zowel op de zender als aan je hoofdtelefoon het kanaal fijnafstemmen (rechteronderkant wieltje). Zet eerst eens alles uit. Neem een bron die ruisvrij is (stereo). Stel dan het juiste fijnafstemmingskanaal in (kan wel even duren, 15 min.). Koppel dan het hele zaakje aan datgene wat je bron moet worden. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige koptelefoons van Philips kun je fijnafstemmen tussen de twee toegelaten kanalen, de modernere modellen hebben een vaste instelling voor beide kanalen zodat je niet per ongeluk tussen beide kanalen slechte ontvangst creëert.
Misschien heb je een telefoon in de buurt liggen en dat geeft storing aan de zender