Welk gegeven bepaalt het ontvang- of zendbereik van een apparaat?

Ik vraag me af welk technische gegeven bepaalt wat het zend of ontvang bereik is van een bepaalde sensor of product. Als voorbeeld, welk gegeven geeft bij een (tv) afstandsbediening aan tot hoever deze gebruikt kan worden? Wordt dit gedaan in MHz?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het bereik hangt af van het vermogen (W) van de uitgezonden signalen, de gevoeligheid van de ontvanger, de aanwezigheid van storende signalen, de bundeling van het signaal aan zenderkant en de richtinggevoeligheid van de ontvanger. Ook absorptie en reflectie van signaal tussen zender en ontvanger kunnen positieve- of negatieve effecten hebben. MHz heeft bij radiografische verbinding vooral te maken met storende signalen in dezelfde frequentieband, bij infraroodsignalen zijn richteffecten en reflecties van groter belang.
Een TV afstandsbediening werkt overigens vrijwel altijd met infraroodlicht. Er wordt gebruik gemaakt van een laagfrequente digitale code die op een 38 kHz knipperende led gemoduleerd wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat reflecties bij infraroodafstandsbedieningen veel effect hebben kun je makkelijk aantonen: vaak werkt de afstandsbediening net zo goed op de TV als je hem op de witte muur achter je richt in plaats van rechtstreeks op de TV zelf gericht.