Nee. Aan de secundaire uitgang van transformator tref je wisselspanning aan. Gelijkspanning kan niet getransformeerd worden. Met elektronische onderdelen kun je van die wisselspanning een gelijkspanning maken.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan de secundaire uitgang van transformator tref je wisselspanning aan. Gelijkspanning toch? Gelijkspanning kan niet getransformeerd worden.
Nee, dat moet omgevormd worden met een omvormer, als je dat zou willen. Met elektronische onderdelen kun je van die wisselspanning een gelijkspanning maken. Ja dat noem je een transformator... lijkt me. Ik snap je antwoord niet. Als iemand vraagt of er een positieve en een negatieve uitgang aan een trafo zitten zou ik zeggen ja. +12V en -12V. Althans is heb 0 verstand van spanning/trafo's e.d., maar als ik je antwoord lees of probeer te begrijpen snap ik al helemaal niet wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, dankzij RadioGnome snap ik het nu al een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvulling / anders geformuleerd als bovenstaand.... Een transformator werkt alleen met wisselspanning. Op de primaire spoel zet je wisselspanning (meestal de 220Volt uit het stopcontact) en op de secundaire spoel krijg je dan ook wisselspanning, maar van een ander voltage (= getransformeerd). Het spanningsverschil tussen beide uitgangen van de secundaire spoel wisselt dus, met de frequentie van de wisselspanning die je op de primaire spoel zet. Met hetgeen dat uit de secondaire spoel komt, kan je met andere componenten verder bewerken, bijvoorbeeld met een gelijkrichter en een condensator omvormen tot gelijkspanning. Dan krijg je een constant spanningsverschil tussen uitgangen, waarbij een lager is dan de andere. Dit is meestal '+' en '-'. Als je met 'transformator' zo'n zwart doosje met stekker en snoertje bedoelt, met daarop ergens '5V' of '12V', dan bedoel je eigenlijk een transformator plus gelijkrichter plus condensator (of een meer fancy schakeling die het zelfde doet). Daaraan zit een positieve en een negatieve uitgang. Meestal staat aangegeven welke welke is op het doosje.
Je kan de wisselspanning gelijkrichten met een diodebrug en daarna afvlakken met een condensator. Dit is het meest simpele voorbeeld. Als je een kleinere rimpel op je spanning wil zal je een wat ingewikkelder circuit moeten bouwen.