Is het handig om een airco te kopen die de kubieke meter van een kamer maar net aan kan?

Ik wil een mobiele airco aanschaffen voor een kamer met 36 K.M.(kubieke meter), de airco met de beste recensies is per toeval te gebruiken voor ruimtes tot en met 36 K.M.

Ik ben een leek maar wellicht is het beter om wat marge te hebben. Als ik bijv een airco koop die geschikt is tot 100 K.M. Hoeft die dan minder zijn best te doen om goed te functioneren?

Ik dub nu tussen deze 2

Tot 125 kubieke meter

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/ventilatoren-en-airco-s/m804667300-delonghi-pacwe125-eco-mobiele-airco-elders-699-bij-ons-499.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Tot 36 kubieke meter maar wel erg goeie recensies

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/ventilatoren-en-airco-s/m804665104-sharp-cv-p09fr-mobiele-airco-elders-599-bij-ons-voor-449.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het voordeel van de 36km is dat hij minder verbruikt, minder minder herrie maakt enz.

Nadeel is dat hij op ze maximale capperciteit loopt.
Wanneer jij de deur uit loopt deze even bezig is met koelen.

Als de herrie, stroomverbruik jou nix uitmaken zou ik voor de zwaardere kiezen. Die heeft het makkelijker en daar bij hoeft hij maar kort te draaien om je kamer paar graden kouder te krijgen.
En dat is weer tengoede van de levensduur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, helemaal niet. Bij het testen gaan fabrikanten altijd de voor hen voordeligste waarden vermelden en de testomstandigheden zijn (net als de verbruikscijfers van een auto) eigenlijk niet gemaakt met het openen van deuren, of oudere vensters of niet zo goed geïsoleerde ruimtes. Dus als men zegt 36 m3 dan is dat ook echt het maximum.

Bovendien laten we ons in huidige tijden rond de oren slaan met A++ labels en weinig verbruik maar frigo's, verwarmingstoestellen en airconditioning toestellen kunnen maar effectief werken als ze veel elektriciteit verbruiken. De trucs die dan gebruikt worden, zijn veel bredere wanden (A++ frigo's hebben veel minder inhoud dan hun broertjes die een B-label heeft, in de OCMW-raad zag ik zo blunderaankopen die uiteindelijk tot 2 frigo's leidden i.p.v. de initiële B-label te nemen die dan nog niet eens er tegen konden dat in de zomer de frigodeuren dikwijls open moesten en dan niet meer voldoende koelden met gezondheidsrisico's naar bederfbaarheid toe en dat was helemaal de andere richting dan wat je wil als OCMW bestuurslid), rustiger opbouwen van koelte, het wegwerken van een secundair blok, het trager rondsturen van de koelvloeistof en een kleiner drukpompje tussen het lage en hogedruk circuit.

Jij springt meteen naar de 125 m3 versie, maar er zijn ook nog tussenversies.

Als je echt fris wil hebben, moet je eigenlijk eerst kijken naar je ruimte zelf: is die goed geïsoleerd en is het een nieuwe kantoor of woningruimte, dan ga je best voor eentje rond de 40 à 50 m3. Is het een oudere woning of moet je vechten tegen direct zonlicht, dan ga je beter voor een model van boven de 50 m3 meteen.

Bovendien moet ik je ook aangeven dat zo'n kleine ruimte van 4 m X 3 m X 3 m nooit echt gezond kan gekoeld worden omdat koeling altijd ontvochtiging betekent. In zo'n kleine ruimtes is eigenlijk een gewone verticale zachte blazer voldoende om verder te werken en fris te hebben, waarbij je in elk geval tweemaal zoveel water moet drinken als anders. Eigenlijk is het gezondste nog steeds dat we ons lichaam af en toe een beetje laten afzien door koudere en warmere temperaturen, en als je weet hoeveel verkoudheden en bacteriële besmettingen afkomstig zijn van airco-toestellen, dan zul je misschien toch kiezen voor een vaste eenheid met een buitenkoeler die definitief ingebouwd wordt om die kamer zowel te koelen als te verwarmen.

Voor eventjes is zo'n koeler echter wel echte luxe!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord. het duurdere broertje van de sharp (CVP 10) is bruikbaar tot 40 K.M. dan is de marge 5 K.M. alleen is de grootste bron van de warmte het raam, ook het platte dak helpt niet mee. dan is een grotere marge wellicht handig. een lekenvraag: wat zijn "a-merken" wat betreft mobiele airco's? betaal liever meer voor een goed merk met een eigen technische service. een splitunit is helaas geen optie omdat ik in een huurhuis woon en de woningbouw daar geen toestemming voor wil geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
A-merken zijn meestal de merken die in Duitsland worden geassembleerd met dan toch weer meestal Aziatische componenten (of Daikin ook in Oostende, België). Maar onder de luchtkoelers bestaan geen echte A-merken, daar komt bijna alles uit Azië. Voor deze goedkopere toestellen kun je dus eigenlijk best wel bij een Krefel terecht, maar als u plaatsing ter plaatse wil, zoekt u best in uw buurt naar een verwarmingsinstallateur die meestal nu ook zo'n kleine toestellen kan aankopen met aankoopmarges van 40% tot 60% en u zeker een stuk van zijn marge zal geven voor afhaling van zo'n toestel omdat het zijn omzet (en kortingen ten goede komt). Intussen zul je ook het juiste advies krijgen voor uw ruimte en zal hij je ook leren hoe je het toestel perfect onderhoud, want onderhoud en juist gebruik is de beste garantie voor een lange levensduur! Bepaalde knoppen zijn bijvoorbeeld niet zo slijtagebestendig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kom dat uit bij de delogni pac n81 http://www.testberichte.de/r/produkt-meinung/de-longhi-pinguino-pac-n81-369397-1.html Goeie reviews (neem ik aan, spreek geen Duits. Kijk alleen maar de 4 sterren) Niet te duur http://www.kieskeurig.nl/airco/delonghi/pac_n81/specificaties/1271580 En bruikbaar tot 80 K.M. Zijn de verdere specs ook ok, als je dat even op link van kieskeurig voor me zou willen bekijken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De specs van koelvermogen in btu en watt zijn gelijk aan de sharp die op papier de helft minder kan koelen, dat is wel apart.