Kan ik deze accu nog opladen?

Ik heb een 12V accu die nog 1,02 V aangeeft. Kan ik deze nog opladen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Het is een onderhouds vrije gel accu.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het een Li-Ion accu is beter van niet, zo'n lage waarde betekend meestal dat er een cel defect of beschadigt is. Opladen kan dan vervelende gevolgen hebben.

Een NiMH accu kan, voor zover ik weet, wel gewoon opgeladen worden.

Toegevoegd na 3 uur:
Een gel-accu is een verbeterde versie van de ouderwetse lood-accu. In plaats van verdund zuur zit er gel tussen de loodplaten.

Ik heb een pdf van een fabrikant van dit soort accu's gevonden die stelt dat deze accu's niet langer dan 4 weken diep ontladen mogen zijn (zie pagina 6). Is zo'n accu langer diep ontladen (zoals die van jou) dan kan die accu daardoor defecte cellen hebben en is het verstandig om de accu te vervangen in plaats van op te laden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top antwoord! Bedankt.