Kan je een grotere spanningsbron aansluiten op een 12v apparaat?

Bijvoorbeeld: 12v apparaat en 14v spanningsbron

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is niet aan te raden omdat het apparaat dan overbelast zal raken. Je kan wel een bron met een hoger amperage aansluiten, omdat dit alleen het maximale amperage aangeeft en dit niet altijd zal leveren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit is te verklaren met de wet van Ohm:

Het te gebruiken apparaat heeft een last van een aantal ohm --> R
De spanning van de standaard spanningsbron is een aantal Volt --> U
De stroom die door het apparaat loopt is een aantal Ampère --> I

De wet van Ohm stelt: I = U / R

Als je de U (spanning) hoger maakt zal de gevraagde I (stroom) dus groter worden. Als deze stroom te hoog is voor jouw apparaat zal deze te warm worden of doorbranden.