Hoe bereken ik met een multimeter de stroomsterkte van een zonnepaneel?

Ik heb een goedkope, simpele multimeter waarmee je stroom, spanning en weerstand mee kunt meten (althans, dat zou moeten kunnen). Ik heb een paar kleine zonnepanelen en als ik de multimeter daarop aansluit meet ik bij allebei een spanning van ongeveer 2,3V. Als ik de multimeter echter op Ampère zet, gebeurt er niets. Ik heb alle standen geprobeerd, van 200 A tot 2000 micro-A (dus 2 A), en de waarde is altijd 0,00. Het lijkt me sterk dat er niet eens een stroom van 2 micro-ampère zou lopen. Doe ik hier iets fout?
Het uiteindelijke doel is overigens om het vermogen te berekenen, dus als hier een betere manier voor is, zou ik dat graag weten.
Bedankt!

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik bedenk me net dat 2000 micro A niet bepaald 2 A is. Dit is natuurlijk niet echt van belang voor de rest van de vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

De spanning die je meet, meet je OVER de twee uitgangsdraden.
Maar een stroom moet je meten DOOR een draad.
Je moet dus een draad los maken, en de meter er TUSSEN zetten.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plaats je een stroom meter over de polen, dan ligt minimaal de interne zekering van de meter eruit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nu de rode en zwarte draad van de multimeter aangesloten op de plus- en minpool van de zonnepanelen. Hoe kan ik de meter ertussen zetten? Heb ik daarvoor geen stroomverbruiker nodig zodat er geen kortsluiting ontstaat bij een gesloten kring?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spanning meet je OVER een verbruiker/polen; stroom meet je DOOR een draad; de meter staat dus niet over/tussen de polen, maar in serie met een verbruiker (of accu). Is er geen verbruiker, loopt er ook geen stroom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, dan is dat duidelijk. Is de stroom die loopt verder nog afhankelijk van de verbruiker? Stel dat ik een LED gebruik met onbekend vermogen, kan ik dan alsnog de stroom(en uiteindelijk het vermogen) geleverd door de zonnepanelen berekenen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en nee. Een LED heeft te weinig vermogen. Eigenlijk heb je een variërende belasting nodig om het maximale vermogen te bepalen.
De belasting maak je steeds groter (de weerstand lager) en de stroom loopt daarbij op. Op een gegeven moment kan het paneel niet meer stroom leveren en gaat de spanning omlaag. Dan zit je op het maximale vermogen. Als het een klein zonnepanneel is, kun je wel met een LED beginnen en er telkens nog eentje naast zetten, maar het kan zijn dat je daar veel LEDs voor nodig hebt.

Andere antwoorden (1)

Je kunt de maximale stroom meten door de meter net als bij de spanningsmeting op de panelen aan te sluiten. Als je 0,0 meet dan heb je waarschijnlijk de meetsnoeren niet goed op de meter aangesloten: voor de stroombereiken heeft een universeelmeter een aparte aansluiting. De stroom is wel afhankelijk van de hoeveelheid licht die op de panelen valt. Een simpele universeelmeter heeft trouwens meestal geen groot stroom bereik, vaak maar 200 mA. Het zou kunnen dat je bij jouw experimenten een ingebouwde zekering hebt opgeblazen, dan meet je sowieso altijd 0,0.
Ook moet je uiteraard het gelijkstroombereik kiezen, op AC meet je ook 0,0.